De kijkcijfers van zondag 16 april 2017 (SKO)
De kijker loopt met een steeds grotere boog om RTL 5 heen. De zender in crisis komt bij het leeuwendeel van de huishoudens al snel langs tijdens het zappen, maar men blijft amper hangen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Als Boer Zoekt Vrouw op tv is en er ook nog eens sport te zien is, wordt RTL 5 al helemaal weggevaagd: zondag was de zender de nummer twaalf van Nederland. Dat is in de afgelopen tien jaar slechts twee keer eerder gebeurd: in 2014 en in 2016.
RTL 5 kwam zondagavond niet verder dan 1,1 procent marktaandeel. Daarmee was het de minst bekeken top-tienzender van het land. Ziggo Sport, géén top-tienzender, stormde met 3,1 procent marktaandeel ditmaal wel de toptien binnen. FOX Sports Eredivisie 1 eindigde met 1,3 procent ook hoger dan RTL 5. En SBS 9 zat RTL 5 op de hielen met 1,0 procent.
RTL 5 had een herhalingsavond met zijn eigen formats op het menu staan, maar daar is niemand in geïnteresseerd. Temptation Island scoorde 65.000 kijkers (1,0 procent), De Roelvinkjes 77.000 kijkers (1,1 procent) en Rappers achter de tralies 75.000 kijkers (1,2 procent). Ter vergelijking: Nickelodeon trekt in zijn middagprogrammering nog meer bekijks met SpongeBob SquarePants.
Gelukkig doet zusterzender RTL 4 het wel naar behoren op zondagavond. Het station biedt met Miljoenenjacht en Familie Kruys het meest bekeken alternatief voor NPO 1’s hitzondag. De programma’s scoorden respectievelijk 1,6 miljoen kijkers (23 procent) en 1,4 miljoen kijkers (21 procent).
NPO 1 blijft aan kop met Boer Zoekt Vrouw Internationaal, ditmaal goed voor 3,5 miljoen kijkers (47 procent). TV Show trok aansluitend 2 miljoen kijkers (30 procent).
De nummer drie op prime time was SBS 6: Wegmisbruikers scoorde 375.000 kijkers (5 procent) en Oplichters in het buitenland 547.000 kijkers (8 procent).
Verder haalde alleen NPO 2 nog de top 25 met zijn programmering op prime time: het Journaal om tien uur was goed voor 400.000 kijkers (6 procent). Alle overige programma’s op prime time waren minder in trek.
Ziggo Sport haalde de zender-toptien dankzij de Formule 1 van Bahrein, die van vijf tot zeven 857.000 kijkers (22 procent) wist te boeien. FOX Sports Eredivisie 1 scoorde tussen 16.45 en 18.35 uur een mooie 429.000 kijkers (11 procent) met Ajax – Heerenveen.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,2 miljoen), Half Acht Nieuws (732.000), Studio Sport (607.000) en vtwonen (457.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,2 miljoen), Shownieuws (1,1 miljoen), Studio Voetbal (1 miljoen), Journaal extra (708.000) en Married at first sight (489.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 33 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.