De kijkcijfers van maandag 25 juni 2018 (SKO)
RTL 5 is hard op weg om een kleine nichezender te worden. Dit jaar scoorde de zender al meer dan veertig avonden een te laag marktaandeel voor een plek in de zender top tien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gisteren was de 41ste keer aangebroken: met 1,3 procent marktaandeel kwam RTL 5 niet verder dan de twaalfde plek. Daarmee moest de zender nichezenders TLC (1,4 procent) en Discovery Channel (ook 1,3 procent, maar net iets meer kijkers) voor laten gaan.
Van de veertig eerdere keren dat RTL 5 de top tien niet haalde, was ze 26 keer de elfde zender, negen keer de twaalfde zender, vier keer de dertiende zender en één keer de veertiende zender.
De slechte score van gisteren was met name te danken aan lage marktaandelen van 0,9 procent in de vooravond (voor Survival of the Fittest) en van 0,4 procent op de late avond (voor hetzelfde programma).
Op prime time trok de dubbele aflevering van America’s Next Top Model 97.000 kijkers (1,7 procent) en 96.000 kijkers (1,7 procent).
NPO 1 was de winnaar op prime time dankzij de WK-wedstrijd Iran – Portugal, goed voor 1,5 miljoen kijkers (27 procent). Tegelijkertijd trok NPO 3 met Spanje – Marokko 712.000 kijkers (13 procent).
NPO 2 trok met de detective Rebecka Martinsson nét iets meer kijkers dan NPO 3 en pakte daarmee zilver op prime time. De serie trok 722.000 kijkers (12 procent).
Verder was vooral RTL 4 het meest in trek: Helemaal Het Einde deed 607.000 kijkers (10 procent) en VI Oranje Blijft Thuis 607.000 kijkers (13 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met: 508.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Under the Tuscan Sun: 224.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Jurassic Park 3: 204.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Addams Family: 130.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Kon Tiki: 123.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 97.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Achtuurjournaal (937.000), Half Acht Nieuws (918.000), GTST (915.000), Sportjournaal (906.000), RTL Boulevard (673.000) en Editie NL (458.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,9 miljoen), Studio Rusland (1,2 miljoen), Jinek (955.000), Hart van Nederland (723.000), VI Oranje Blijft Thuis (607.000) en Shownieuws (445.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.