De kijkcijfers van vrijdag 11 mei 2018 (SKO)
De televisiekijker vindt de RTL 4-show Time to Dance niet genoeg de moeite waard om met mooi weer voor de televisie te gaan zitten. De derde aflevering zakte vrijdagavond onder de grens van 700.000 kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma met Chantal Janzen en Jamai Loman begon met 1,1 miljoen kijkers (18 procent), zakte vorige week in tot 757.000 kijkers (14 procent) en gisteren keken er 692.000 mensen (14 procent).
Ondanks dat Time to Dance een groots opgezette studioshow is, wist RTL 4 maar ruim 100.000 kijkers meer te boeien dan SBS 6 deed met het realityprogramma De Meldkamer. Daar keken 562.000 mensen (11 procent) naar. Daaraan voorafgaand deed Wegmisbruikers het wel magertjes met 419.000 kijkers (8 procent).
De nummer één op prime time was zoals vertrouwd NPO 1. Die zender trok met Silent Witness 1 miljoen kijkers (21 procent).
De nummer vier op prime time – na NPO 1, RTL 4 en SBS 6 – was NPO 2. Gort Over De Grens trok 368.000 kijkers (8 procent) en De Eilanden had er 416.000 (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Voetbal Inside compilatie: 340.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 275.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 257.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Toren C: 170.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Fired Up: 93.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Gordon Ramsay Over Cocaine: 87.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Tijd voor MAX (893.000), Zesuurjournaal (886.000), Goede tijden slechte tijden (835.000), Half Acht Nieuws (819.000), EenVandaag (773.000), Sportjournaal (724.000), RTL Boulevard (631.000) en Editie NL (526.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (817.000), Hart van Nederland (812.000), RTL Late Night (609.000), Nieuwsuur (551.000), Nederland Verhuist (466.000) en Shownieuws (463.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL