De kijkcijfers van zondag 1 april 2018 (SKO)
De Nederlandse thrillerserie De 12 van Oldenheim is zondagavond met succes van start gegaan op RTL 4. Er keken vanaf half tien ruim 1,2 miljoen mensen (20 procent) naar de serie, die het afgelopen jaar al te zien was op Videoland, de Netflix van RTL. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De 12 van Oldenheim was de nummer twee op prime time. Alleen lead-in Miljoenenjacht, de show van Linda de Mol, deed het met 2,1 miljoen kijkers (32 procent) nog beter.
Al met al heeft RTL 4 met deze twee titels gouden in handen op de zondagavond. NPO 1 blijft behoorlijk achter. De Reünie bleef steken op 830.000 kijkers (13 procent), waarna Als Je Alles Hebt Gehad met Paul de Leeuw en Marc-Marie Huijbregts ronduit teleurstelde met 533.000 kijkers (8 procent). Dat is een dramascore voor NPO 1.
Tijdens Als Je Alles Hebt Gehad werd NPO 1 dan ook ingehaald door Zondag Met Lubach op NPO 3. Daar keken 1 miljoen mensen (17 procent) naar. De nieuwe serie Zuidas trok direct ervoor 779.000 kijkers (12 procent). Dáárvoor was De Gevaarlijkste Wegen van Nederland goed voor 518.000 kijkers (8 procent).
Verder was vooral NPO 2 in trek. Over De Rug Van De Andes kwam ditmaal uit op 576.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Stelletje Pottenbakkers: 450.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Lethal Weapon: 400.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Noah: 274.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 228.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Need for Speed: 223.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met American Idol: 113.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Studio Sport Eredivisie (2 miljoen), Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Sportjournaal (841.000), Half Acht Nieuws (589.000), vtwonen (422.000), Feyenoord – Excelsior (395.000) en RTL Boulevard (392.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (840.000), Studio Voetbal (708.000), Shownieuws (625.000), De Kwis (457.000) en Bestemming (450.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en NPO 3 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL