De kijkcijfers van vrijdag 27 april 2018 (SKO)
Het nieuwe programma Time to Dance met presentatoren Chantal Janzen en Jamai Loman is vrijdagavond met bijna 1,1 miljoen kijkers (18 procent) van start gegaan op RTL 4. Daarmee bezet de nieuwe show de negende plaats in de dagelijkse kijkcijfer top 15. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het zijn uiteraard geen Voice-achtige kijkcijfers, maar het is toch een heel nette score voor op vrijdagavond prime time. Alleen NPO 1 wist nog meer kijkers te bekoren.
NPO 1 zette met Flikken Maastricht 1,4 miljoen kijkers (23 procent) neer. Aansluitend trok de TV Show op Reis 1,1 miljoen kijkers (23 procent).
Het brons op prime time was voor de andere publieke zender, NPO 2. Die wist met Twee voor Twaalf 973.000 kijkers (15 procent) te bekoren.
De vierde plek op prime time was voor RTL 7. Voetbal Inside kwam uit op een prima 553.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met het Koningsdagconcert: 498.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met De Meldkamer: 478.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 316.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Fargo: 165.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Goed Volk: 132.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met My Big Fat Gypsy Wedding: 70.000 kijkers.
De grote winnaar van vrijdag was niet te zien op prime time, maar overdag. Het NOS-verslag van Koningsdag 2018 in Groningen wist ‘s ochtends bijna 2 miljoen kijkers (75 procent) te vermaken.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Koningsdag Samenvatting (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), EenVandaag (899.000), RTL Boulevard (897.000) en Editie NL (674.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren TV Show op Reis (1,1 miljoen), Pauw (840.000), RTL Late Night (680.000), Hart van Nederland (638.000) en Nieuwsuur (617.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL