De kijkcijfers van zaterdag 30 september 2017 (SKO)
De RTL 4-show Dance Dance Dance met Chantal Janzen en Jandino Asporaat was gisteren voor de derde week op rij de winnaar op zaterdagavond prime time. Er keken 1,5 miljoen mensen (27 procent) naar de een na laatste aflevering, een absolute topscore. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na afloop van de dansshow was de BN’er-detective Kroongetuige met Monic Hendrickx te zien. Die titel trekt weer iets aan: van 526.000 kijkers vorige week naar 661.000 kijkers (13 procent).
RTL 4, dat momenteel vooral op zaterdag en zondag goed scoort, ziet Dance Dance Dance volgende week eindigen. De week erna begint de nieuwe Linda de Mol-show Oh Wat Een Jaar, de opvolger van Ik Hou Van Holland.
NPO 1 zette met Het Beste Brein van Nederland, goed voor ruim 1 miljoen kijkers (18 procent), het meest bekeken alternatief neer. Aansluitend trok Sophie Hilbrand met Dwars Door De Week 909.000 kijkers (17 procent).
De nummer drie op prime time was NPO 2: Verborgen Verleden kwam uit op 482.000 kijkers (8 procent), waarna Andere Tijden 335.000 kijkers (6 procent) neerzette.
Pas daarna volgt de flopzaterdag van SBS 6 met Wedden Dat Ik Het Kan (312.000 kijkers en 6 procent) en de Mensenkennis-herhaling (348.000 kijkers en 6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Rizzoli and Isles: 237.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Three Kings: 225.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 189.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 149.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Foute Vrienden: 137.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met 2Doc: 87.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Kassa (984.000), EenVandaag (783.000), Half Acht Nieuws (670.000), Blauw Bloed (463.000), RTL Boulevard (442.000), Lachen Om Home Video’s (426.000) en Eigen Huis Tuin (391.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Studio Sport (729.000), Hart van Nederland (670.000), Nieuwsuur (587.000) en Shownieuws (565.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL