De kijkcijfers van vrijdag 23 november 2018 (SKO)
De RTL 4-show The Voice of Holland blijft op vrijdagavond de meest geliefde keuze onder tv-kijkers. De megahoge cijfers van vroeger zitten er niet meer in, maar met bijna 1,8 miljoen kijkers (29 procent) is de show nog altijd veruit de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Voice hoopt de kijker ieder jaar weer te verleiden om te kijken met nieuwe coaches en nieuw zangtalent. Alleen het presentatieduo (47 en 50 jaar) is nog nooit opgefrist door de zender.
Het meest bekeken alternatief voor de talentenjacht was de Astrid Joosten-quiz Twee voor Twaalf met 1,1 miljoen kijkers (18 procent) op NPO 1. Aansluitend trok de nieuwe Margriet van der Linden-serie How To Be Gay slechts 228.000 kijkers (4 procent).
NPO 1 pakte brons op prime time met de film Earth: One Amazing Day, waar 840.000 mensen (13 procent) naar keken. Hallo Goodbye trok op de late avond 733.000 kijkers (13 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Veronica Inside: 532.000 (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met Queen Days of Our Lives: 379.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Welkom aan Boord: 358.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Alles is liefde: 323.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts Players Championship Finale: 221.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 218.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 101.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), GTST (907.000), Gesprek met premier (878.000), RTL Boulevard (840.000), Sinterklaasjournaal (752.000) en Editie NL (635.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (883.000), RTL Late Night met Twan Huys (757.000), Hello Goodbye (733.000), Journaal Laat (663.000), Hart van Nederland (628.000) en Shownieuws (420.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en NPO 2 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.