De kijkcijfers van zondag 14 oktober 2018 (SKO)
Waar RTL 4 zich met de Linda de Mol-show Miljoenenjacht erg goed staande wist te houden tegenover het Boer Zoekt Vrouw-geweld van Yvon Jaspers, lukt dat met opvolger Screentest een stuk minder. De Gordon-show scoorde zondagavond voor de tweede week op rij minder dan een half miljoen kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Screentest trapte af met 434.000 kijkers (6 procent) en gisteren zaten er 491.000 kijkers (7 procent) klaar voor de talentenjacht.
Screentest trekt daarmee een stuk minder bekijks dan Miljoenenjacht deed. De laatste aflevering van dat programma was goed voor 2 miljoen kijkers (28 procent).
Voor Boer Zoekt Vrouw is de absentie van een publiekstrekker op RTL 4 goed nieuws, want dat programma heeft zijn kijkcijfers zien groeien toen Miljoenenjacht werd opgevolgd door Screentest.
Yvon Jaspers scoort nu weer, zoals vertrouwd, ruim boven de drie miljoen kijkers met haar boerendatingshow. Zo keken er gisteren 3,5 miljoen mensen (48 procent) naar.
NPO 1 en RTL 4 scoorden in het halftienslot respectievelijk 1,6 miljoen kijkers (24 procent) met Dit Was Het Nieuws en 952.000 kijkers (16 procent) met Familie Kruys.
Het brons op prime time was voor NPO 3, dat met Zondag Met Lubach 1 miljoen kijkers (19 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand trok Ik Weet Wie Je Bent 612.000 kijkers (9 procent).
Verder keken de meeste mensen naar SBS 6. Handhavers was goed voor 536.000 kijkers (8 procent) en Undercover in Nederland trok aansluitend 650.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met NCIS: 405.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Tegenlicht: 282.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Hummingbird: 263.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 203.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Fast and the Furious: 190.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva VIPS: 169.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Studio Sport (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (952.000), TV Monument Georgina Verbaan (681.000), vtwonen (593.000) en RTL Boulevard (531.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (886.000), Studio Voetbal (781.000), Shownieuws (614.000) en Nieuwsuur (417.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.