De kijkcijfers van zondag 21 oktober 2018 (SKO)
De laatste tv-show van Gordon op RTL 4 is een regelrecht kijkcijferdrama. De eerste twee afleveringen deden het al magertjes – er keken 434.000 (6 procent) en 491.000 mensen (7 procent) – maar de score van de derde aflevering slaat alles: 235.000 kijkers (3 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gordon stond weliswaar tegenover Boer Zoekt Vrouw én Max Verstappen, maar dat kan voor dít soort horrorcijfers niet als excuus worden opgevoerd.
Screentest, waarin wordt gezocht naar een nieuwe RTL-presentator, is de opvolger van Miljoenenjacht. Dat programma stond ook tegenover Boer Zoekt Vrouw en sloot af met 2 miljoen kijkers (28 procent).
Het gebeurt zeer zelden dat RTL 4 met een nieuw programma minder dan 250.000 kijkers trekt, dus Gordon beleeft een behoorlijk roemloze aftocht bij de commerciële zender. Per januari werkt hij voor SBS.
Direct na Screentest trokken de RTL-cijfers aan dankzij Familie Kruys. De komedieserie met Linda de Mol scoorde 738.000 kijkers (11 procent), geen topscore.
Boer Zoekt Vrouw was met 3,3 miljoen kijkers (41 procent) veruit het meest bekeken programma op prime time. Aansluitend trok Dit Was Het Nieuws 1,2 miljoen kijkers (16 procent) en Studio Voetbal 658.000 kijkers (13 procent).
Ziggo Sport pakte zilver op prime time dankzij Max Verstappen. De Formule 1 in de VS kwam uit op 1,4 miljoen kijkers (18 procent).
NPO 3 scoorde vooral in het staartje van prime time: Zondag Met Lubach noteerde 910.000 kijkers (16 procent). De dramaserie Ik Weet Wie Je Bent trok direct ervoor 508.000 kijkers (7 procent).
Verder keken de meeste mensen naar SBS 6. Oplichters op het Internet begon om half tien met 651.000 kijkers (9 procent). Handhavers trok ervoor 364.000 kijkers (5 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Ganges met Sue Perkins: 246.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 282.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 210.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Son of a Gun: 157.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Fast and Furious: 133.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Foute Vrienden: 101.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Studio Sport (999.000), Half Acht Nieuws (713.000), RTL Boulevard (468.000), vtwonen (420.000), voorbeschouwing Formule 1 (419.000) en RTL Woonmagazine (355.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (891.000), Studio Voetbal (658.000) en Shownieuws (588.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, Ziggo Sport pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.