De kijkcijfers van woensdag 26 september 2018 (SKO)
De nieuwe soap De Roelvinkjes: Effe Geen Cent Te Makken is woensdagavond prima van start gegaan. Er keken om half negen 636.000 mensen (11 procent) naar de première op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Roelvinkjes-soap, die 45 procent boven het laatste weekgemiddelde van SBS 6 scoorde – al zegt dat meer over het laatste weekgemiddelde van SBS 6, versloeg concurrent Gordon in Wonderland. Hij trok 521.000 kijkers (9 procent) naar RTL 4.
Waar Dries Roelvink en zijn familie dus ver boven het zendergemiddelde scoorden, zat Gordon daar ver onder. Zijn programma scoorde 40 procent ónder het laatste weekgemiddelde voor RTL 4.
Niet SBS 6 of RTL 4, maar NPO 1 was de grote winnaar om half negen. Tussen Kunst en Kitsch ging met veruit de meeste kijkers naar huis. De Frits Sissing-show had er 1,5 miljoen (26 procent).
De winnaars om half tien waren Midsomer Murders met 1,1 miljoen kijkers (21 procent) op NPO 1, Ragas Reist Rond met 598.000 kijkers (11 procent) op RTL 4 en Zembla met 409.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.
Ondanks het succes van de Roelvinkjes-soap, deed SBS 6 om half tien dus niet mee in de strijd om de kijker. Toen trok de zender 362.000 kijkers (7 procent) met Race tegen de Klok.
NPO 2 was dus de vierde zender op prime time dankzij Zembla. Op zusterzender NPO 3 was de eerste aflevering van Danny in de Buitenwijken te zien, maar daar keken slechts 221.000 mensen (4 procent) naar.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met xXx Return of Xander Cage: 397.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva VIPS: 344.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hufterproef: 283.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 278.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Shooter: 270.000 kijkers,
- Net5 scoorde met House Rules NL: 242.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), GTST (949.000), EenVandaag (908.000), RTL Boulevard (787.000), Editie NL (661.000) en Per Seconde Wijzer (496.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (731.000), Hart van Nederland (693.000), RTL Late Night met Twan Huys (494.000), Shownieuws (460.000) en Nieuwsuur (459.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.