De kijkcijfers van woensdag 13 december 2017 (SKO)
The Comedy Central Roast of Giel Beelen trok woensdagavond op prime time 603.000 kijkers (9 procent) naar de humorzender. Daarmee was de show het 21ste meest bekeken programma van de dag. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het was de tweede keer dat Comedy Central met een thema-avond rondom de roast van een BN’er kwam. Vorig jaar was Gordon als eerste aan de beurt. Hij belandde met 464.000 kijkers (7 procent) op de 24ste plaats in de kijkcijferlijst.
De show rondom Giel Beelen duurde anderhalf uur. Daarna zakten de kijkcijfers al snel weer in. The Late Late Show with James Corden moest genoegen nemen met 139.000 kijkers (3 procent).
Comedy Central trekt normaal gesproken alleen wat verdwaalde lachzakken, maar tijdens The Roast was de zender woensdag de vijfde zender van Nederland.
De grote winnaar op prime time was NPO 2 met De Slimste Mens dat 1,5 miljoen kijkers (22 procent) scoorde. Zembla trok aansluitend 593.000 kijkers (9 procent).
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met Van A Naar B (851.000 kijkers en 12 procent) om half negen en Liefs Uit (727.000 kijkers en 12 procent) om half tien.
Verder was vooral RTL 4 in trek met om half tien Herrie in de Druiventros, dat 799.000 kijkers (13 procent) scoorde. Daaraan voorafgaand trok Van der Vorst ziet sterren 622.000 kijkers (9 procent).
Tijdens Peter van der Vorst wist SBS 6 meer kijkers te boeien met een gloednieuwe Steenrijk Straatarm, goed voor 670.000 kijkers (10 procent). Aansluitend trok Je Eigen Droomhuis 453.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Papadag: 278.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Family Man: 294.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Prinses op de erwt: 268.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met S.W.A.T.: 268.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Con Air: 233.000 kijkers,
- Net5 scoorde met vtwonen: verbouwen of verhuizen: 187.000 kijkers.
Na Papadag trok NPO 3 een erbarmelijke 174.000 kijkers (3 procent) met Jan Wordt Vader.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (925.000), Zes Uur Nieuws (617.000) en Utopia (545.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,2 miljoen), Jinek (1 miljoen), Hart van Nederland (665.000), Nieuwsuur (575.000) en Shownieuws (535.000) het meest in trek. RTL Late Night behaalde met 462.000 kijkers geen plek in de top 25.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Comedy Central