Het is een goed idee om de Nederlandse bevolking middels een referendum te raadplegen over de toekomst van de STER-blokken bij de NPO. Dat vindt Parool-lezer Ellen de Meijer uit Amsterdam, zegt ze in een lezersbrief die prominent is afgedrukt door de krant. NTR-baas Paul Römer heeft een discussie geopend over de wenselijkheid van reclames bij de publieke omroep. De meningen zijn erover verdeeld, maar volgens De Meijer is het een goed idee om het volk te raadplegen.
Na het referendum over onder meer de brexit is de volksraadpleging ineens niet zo populair meer. “Echter, voor triviale zaken die geen wereldschokkende gevolgen kunnen hebben, maar toch behoorlijk van invloed zijn op de dagelijkse beslommeringen, kan het referendum wél iets betekenen“, vindt de Parool-lezeres.
De lezeres berekende dat de STER kan verdwijnen als elk huishouden 25 euro per jaar extra op tafel legt. En dat heeft Nederland er best voor over, denkt De Meijer. “Want de duur van de reclame wordt langer en langer en krijgt welhaast Amerikaanse trekjes.”
“Laat Nederland zich daar eens massaal over uitspreken: reclameloos buizen voor een paar euro per maand, óf de dagelijkse ergernis accepteren en wachten tot het zo erg wordt dat het gaat schuren. Kom maar op met dat referendum.”
De Parool-lezersbrief Tv-reclame ja of nee? Kom maar op met dat referendum kunt u lezenvia Blendle.
Foto: Ster