Het beperken van reclame bij de NPO leidt er niet alleen toe dat er meer belastinggeld bij moet en dat de prijzen van tv-abonnementen omhoog gaan, maar ook tot hogere prijzen in bijvoorbeeld de supermarkt. Dat zegt Ster-baas Frank Volmer vandaag in het AD. Het aanbod van tv-reclame wordt schaarser. “Bedenk goed dat ook bij RTL en Talpa de ruimte voor commercials wettelijk is gelimiteerd. Die kunnen echt niet veel meer reclame uitzenden dan nu het geval is.”
Schaarste drijft de prijzen op. “Ze kunnen alleen de prijs verhogen. En hogere prijzen voor adverteerders leiden tot inflatie en dat is wat de consument weer moet betalen. Linksom of rechtsom, de kijker krijgt uiteindelijk de rekening gepresenteerd.”
Mediaminister Arie Slob wil alle reclame tot 20.00 uur afschaffen en dat gaat volgens Volmer zo’n 80 à 90 miljoen euro kosten, maar dat kan gezien de omvorming van NPO 3 nog veel meer worden, waarschuwt Volmer.
NPO 3 wordt als het aan Slob ligt een regiovester met de naam NPO Regio. “Op dit moment levert die zender jaarlijks zo’n 15 miljoen euro aan STER-inkomsten op. Maar gaan wij daar straks nog de spotjes verzorgen, of worden die ook regionaal ingevuld?”
Het AD-interview met Frank Volmer kunt u lezen via Blendle.
Klik hier om een reactie achter te laten.