De kijkcijfers van maandag 9 juli 2018 (SKO)
Prinses Laurentien van Oranje die zich ontpopt als tv-eindredacteur: het gebeurde gisteren in de unieke tv-special Eindredactie op NPO 1. Het leidde niet tot hoge kijkcijfers: de teller bleef steken op 602.000 kijkers (11 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Aan de lead-in kan het niet liggen. Eindredactie begon om half tien, direct na Groeten van MAX. Naar dat programma keken ruim 1,3 miljoen mensen (24 procent), een topscore in deze zomerperiode.
Het zilver op prime time was voor NPO 2. Die zender trok met de detective Rebecka Martinsson 735.000 kijkers (13 procent).
Verder was vooral SBS 6 in trek. Het programma Bonje met de Buren deed 672.000 kijkers (13 procent). Daaraan voorafgaand kwam Mr. Frank Visser Hoe Is Het Nu Met uit op 490.000 kijkers (9 procent).
RTL 4 bleef wat achter: Helemaal Het Einde trok 490.000 kijkers (9 procent) en VI Oranje Blijft Thuis viel met 447.000 kijkers (9 procent) bijna de kijkcijfer top 25 uit.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Notting Hill: 359.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Verliefd op Ibiza: 299.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Predator 2: 255.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 216.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Kiss the girls: 162.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 124.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Erica op reis (1,1 miljoen), Sportjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half acht nieuws (859.000), Editie NL (627.000), RTL Boulevard (625.000), GTST Classics (591.000) en Utopia (467.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (850.000), De Avondetappe (821.000), Hart van Nederland (730.000), Nieuwsuur (593.000), Shownieuws (500.000) en VI Oranje Blijft Thuis (447.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.