De kijkcijfers van vrijdag 22 september 2017 (SKO)
De RTL 4-show The Big Music Quiz met Humberto Tan heeft vrijdagavond voor de tweede week op rij kijkers gewonnen. De derde aflevering kwam om half tien uit op een nette 918.000 kijkers (17 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De kijker loopt best warm voor Tans muziekshow. De eerste en de tweede aflevering scoorden respectievelijk 847.000 kijkers (16 procent) en 881.000 kijkers (17 procent). Dat betekent dat de show langzaam maar gestaag kijkers wint.
Hoewel Tan kampt met een imagoprobleem en de kijkcijfers van zijn RTL Late Night nog altijd ernstig teleurstellen, lijkt er misschien wel een toekomst voor hem weggelegd op prime time. Zijn Big Music Quiz behoort momenteel tot de top drie van meest bekeken doordeweekse prime-time-titels op RTL 4; alleen Helemaal Het Einde op maandag en Geer Goor op donderdag trekken meer bekijks.
De muziekquiz van Tan, waaraan gisteren de door critici gehekelde Ronald Molendijk meedeed, moet het niet hebben van zijn lead-in: de show Little Big Stars van Najib Amhali stelt onverminderd teleur. Na 798.000 kijkers (14 procent) voor aflevering één en 562.000 kijkers (10 procent) voor aflevering twee, trekt het programma deze week wel weer wat aan: er keken gisteren 735.000 kijkers (13 procent).
Al met al was RTL 4 de nummer drie op prime time. Twee tv-zenders trokken meer bekijks: NPO 1 met Flikken Rotterdam (1,1 miljoen kijkers en 19 procent) en Eén tegen 100 (1,4 miljoen kijkers en 26 procent) en NPO 2 met Twee Voor Twaalf (1 miljoen kijkers en 17 procent). Aansluitend trok Achter De Dijken een nette 545.000 kijkers (10 procent).
De nummer vier op prime time was RTL 7 met de Wilfred Genee-hit Voetbal Inside, ditmaal goed voor een prima 513.000 kijkers (9 procent).
SBS 6 zakt terug tot de nummer vijf op prime time. Vorige week wist het station op vrijdag half negen nog te winnen van RTL 4, maar de André Hazes jr-soap Ik Haal Alles Uit Het Leven houdt de kijker niet langer vast. De soap begon met zo’n 700.000 kijkers, maar zit nu op 471.000 kijkers (8 procent), iets onder het zendergemiddelde. Aansluitend trok Boswachter Gezocht 262.000 kijkers (5 procent), een dramatische score.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (987.000), EenVandaag (836.000), RTL Boulevard (779.000), Editie NL (677.000) en Utopia (500.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (768.000), Hart van Nederland (688.000), Nieuwsuur (685.000), Pauw (671.000), Shownieuws (544.000) en Nederland Verhuist (436.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL