Praxis is na 24 jaar gestopt met de sponsoring van Eigen Huis Tuin. Al sinds de eerste aflevering in 1993 was de bouwmarkt dé financierder van de RTL 4-show, maar dat is nu voorbij: de laatste door Praxis gesponsorde aflevering was eind mei op het scherm. Het nieuwe seizoen is deze maand begonnen zónder hoofdsponsor, waardoor er elke aflevering weer nieuwe sponsors zijn (zoals gisteren Bison en Tegeldepot). Maar er is positief nieuws: vanaf januari is er een nieuwe hoofdsponsor.
Branded content was helemaal nieuw toen Praxis en RTL daar begin jaren 90 mee begonnen. Eigen Huis Tuin kwam voort uit Een Eigen Huis, dat al gesponsord werd door Praxis, en Flora Magazine. Al ging het toen meer om product placement dan om branded content.
Marketingbaas Mark de Jonge van Praxis vertelde in 2014 nog in Marketingtribune over zijn samenwerking met RTL. “RTL zendt het programma uit en is de bewaker van het format. Wij hebben daarnaast veel contact met Talpa, de producent van Eigen Huis Tuin. Zij zijn echt de makers van het programma en met hen gaan we om tafel zitten om te bespreken wat we dit seizoen willen“, legde hij toen uit.
Het ging dan bijvoorbeeld om welk deel van het assortiment ze graag in de uitzending terug wilden zien. “Wij hebben invloed op het programma, maar we staan niet aan de zijkant te bepalen hoe alles eruit moet gaan zien.”
En hoe weet je of zo’n sponsorship werkt? “We meten inderdaad de effecten van het programma maar dat is concurrentiegevoelige informatie waar ik niets over wil zeggen. Dat we door blijven gaan met het programma zou in elk geval duidelijk moeten maken dat we tevreden zijn over de resultaten die we zien“, zei hij toen.
Destijds zei hij over de toekomst van het partnerschap: “RTL en Praxis hebben een goed huwelijk. Zolang we bij elkaar blijven passen, met alle ontwikkelingen die we beide doormaken, gaan we door. Maar we kijken niet verder dan één seizoen. Elk jaar kijken we opnieuw hoe het afgelopen jaar is verlopen, hoe de samenwerking is geweest en wat het ons beide heeft opgeleverd. Mocht er een moment komen dat het niet meer werkt, dan kunnen en zullen we er ook mee stoppen.”
Over waarom Praxis is gestopt met de sponsoring, is nog niets duidelijk.
Nieuwe sponsor
De nieuwe sponsor is bouwmarkt Karwei. Dat betekent dat de kijker binnenkort veel kwaliteitsvloeren, designverlichting, accessoires en raam- en wanddecoratie van Karwei voorbij ziet komen.
Joyce Borghardt, verkoopdirecteur bij RTL’s afdeling sponsoring, zegt: “Ik ben trots op deze nieuwe crossmediale samenwerking. Karwei en Eigen Huis Tuin zijn een perfecte match. We distribueren de content via alle kanalen, van TV tot en met de website, en van Pinterest tot en met de winkelvloer. Zo zorgen we dat we op relevante wijze daar zijn waar de doelgroep zich bevindt en dat iedereen geïnspireerd wordt door alle tips.”
En Laurens Miedema, marketingbaas bij Karwei, zegt: “Eigen Huis Tuin en Karwei passen uitstekend bij elkaar. Het woord ‘eigen’ in de naam van het programma sluit heel goed aan bij onze visie. Een interieur is het verlengde van je persoonlijkheid.”
“Wij inspireren consumenten om zelf hun eigen interieur te creëren – niet alleen op basis van onze producten, maar juist in combinatie met bijvoorbeeld invloeden uit andere landen of iets wat je van je schoonmoeder hebt gekregen. En dat kan het best als je je producten in de spotlight zet en combineert met de rest van een interieur. Dat doen we vanaf januari via alle platformen van Eigen Huis Tuin.”
Karwei heeft zich in elk geval tot en met juni 2019 verbonden aan het programma van Thomas Verhoef, Evelyn Struik en Tom Groot.
Foto: RTL