Frank Volmer, de nieuwe baas van STER, werkt aan een plan voor kortere reclameblokken op NPO 1, 2 en 3. Dat vertelt hij vandaag in een interview met het AD. NPO-kijkers moeten zich door reclameblokken van zo’n 7 minuten worstelen. Met al die spotjes verdient de NPO eenderde van zijn inkomsten. Toch wil Volmer kortere blokken. “De grootste uitdaging de komende tijd is zorgen dat mensen zich niet afkeren van reclame. We zullen de blokken op tv korter moeten maken.“
Het is uiteraard wel belangrijk dat de inkomsten van de NPO niet achteruit gaat, stelt Volmer. “We gaan nu kijken hoe de publieke omroep met minder reclame toch evenveel omzet kan genereren.”
Minder reclames en toch dezelfde opbrengst: Volmer denkt dat de oplossing zit in reclames op maat. De ene kijker krijgt daarbij andere reclames voorgeschoteld dan de andere kijker. “Het kan dan voor adverteerders duurder worden om een commercial bij ons uit te zenden. Maar de effectiviteit gaat wel omhoog.”
De NPO verdient nog altijd het meest uit tv-reclame. Daarna volgen radioreclame en internetreclame. “Maar de groei online is enorm. Ik durf niet te voorspellen wanneer, maar er komt een omslagpunt.”
Reclamemaker Jacques Vereecken van reclameproducent TheBoardRoom gaf maandag in eenNOS-artikel nog aan dat kortere reclames niet de oplossing zijn. “Door reclames in te korten ben je er inderdaad snel vanaf, maar dat vind ik een defensieve insteek. Je positioneert jezelf dan bij voorbaat al als overbodig. ‘Als ik heel kort in de weg loop, vinden mensen het misschien niet erg’. Dat vind ik niet per definitie slim.”
Het AD-artikel STER-baas: ‘Reclameblokken op tv korter’ kunt u lezenvia Blendle.
Foto: STER