Peter van der Vorst liet zich vanochtend in de show van Edwin Evers voor het eerst openhartig uit over de verkoop van zijn bedrijf Vorst Media aan John de Mols Talpa. Dat was te horen op Radio 538. Van der Vorst en De Mol hielden de deal lange tijd geheim, maar toen Talpa vorige maand zijn jaarcijfers publiceerde,kwam alsnog uit dat Vorst Media volledig is overgenomen door Talpa. “Het is twee jaar geleden begonnen en ongeveer anderhalf jaar geleden rondgekomen“, zegt hij nu.
De RTL 4-presentator werd door De Mol zelf benaderd. “John de Mol belde. Ik dacht altijd: waarom zou ik het verkopen? Maar toen John de Mol belde, dacht ik: ‘Het is wel John de Mol.’ We zijn een paar keer gaan praten en toen dacht ik: ik zie alleen maar voordelen.”
“Niet alleen financieel, maar ook dat we onze programma’s nu makkelijker in het buitenland kunnen verkopen. Ik zat toevallig twee weken geleden bij de BBC en ITV aan tafel, omdat ik met Talpa samenwerk.”
De argeloze kijker zal niet weten dat Van der Vorst ook een succesvolle tv-maker is. “Ik heb een lang verleden bij producenten. Ik ben bij Joop van den Ende begonnen, ik heb vanaf het begin bij Eyeworks gewerkt, ik heb bij Paul de Leeuws EVA Media gewerkt en toen dacht ik: ik werk mij te barsten voor iedereen en ik wil nu zelf wel. Ik wilde eigen baas zijn. Dat zijn we zeven jaar geleden gaan doen.”
Hoewel het grote geld nu binnen is, blijft Van der Vorst hard doorwerken. “Dat wil ik ook graag. Ik houd van mijn werk, dus er is weinig veranderd. Het is wel zo dat ze een redelijk goedlopend bedrijf kopen en dan moet het niet instorten.”
Hij blijft bovenop de producties zitten. “Dat moet. Zo zijn we groot geworden. Ik ben overal sterk bij betrokken. Tot het schrijven van voice-overs en het aanpassen ervan. Daar bemoei ik me absoluut mee.”
Stress over de toekomst is in elk geval weg. “Ja, de financiële toekomst is zorgelozer geworden. Ik ben er super trots op. Dat John de Mol zelf belt: dat is toch fantastisch.”
Lees ook:‘Vorst Media moet niet te groot worden’ (18 oktober)
Foto: RTL