Peter de Mönnink, de grote baas van Sanoma en SBS, schrikt behoorlijk van de forse daling van de lineaire kijktijd. Dat vertelt hij in een interview met het NRC. De afname is groter dan verwacht, aldus De Mönnink, die kijkers verliest aan partijen als Netflix. “In september keken Nederlanders van zes jaar en ouder 13,7 procent minder tv per dag. Die daling is veel sterker dan wij een jaar geleden hadden gedacht. Over heel 2016 houden we rekening met een daling van de kijktijd van ongeveer 10 procent.”
Van de lineaire kijkers die overblijven, bedienen de vier SBS-zenders er zo’n 21 procent. “Dat is minder dan RTL en de publieke omroep, maar voor een partij als SBS een goed resultaat.”
De afname van de lineaire kijktijd wordt volgens De Mönnink niet gecompenseerd door de reclamebestedingen, die weer stijgen in Nederland. “Driekwart van die stijging gaat naar de grote Amerikaanse technologiebedrijven.”
Hij doelt op partijen als Google en Facebook. “Dat betekent dat de markt voor ons niet groeit. Als je dat legt tegenover de investeringen die wij moeten doen in kwaliteitscontent, dan begrijp je dat dat spanning geeft in de Nederlandse media-industrie. De rendementen staan onder druk.”
De Mönnink denkt echter dat SBS een goede uitgangspositie heeft om een ‘duurzaam mediabedrijf’ te blijven. “Na Google en Facebook zijn Sanoma en SBS de grootste speler op internet in Nederland.”
“Bovendien moet je tv nog lang niet afschrijven. In de VS komen bedrijven al terug van de online-belofte dat adverteren op internet zaligmakend is. Tv is het enige medium met een echt massabereik.”
Het artikel ‘Sanoma/SBS zoekt nieuwe inkomsten’ kunt u lezenop de website van NRC.
Foto: SBS