De kijkcijfers van dinsdag 28 februari 2017 (SKO)
De verkiezingstalkshow van Jeroen Pauw en Eva Jinek boert bijzonder goed op de late avond van NPO 1. Na de bijna 1,1 miljoen kijkers (32 procent) voor de eerste aflevering op maandag, keken er dinsdag bijna 1,2 miljoen kijkers (36 procent) naar aflevering twee. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Pauw en Jinek vernederen hun concurrent Humberto Tan, die met RTL Late Night al maanden nergens meer te bekennen is. Ditmaal keken er 557.000 mensen (13 procent).
De verschillen tussen de late-night-talkshow van RTL 4 en die van NPO 1 beginnen enorm te worden. Het marktaandeel van Pauw Jinek was dinsdag bijna drie keer zo groot als dat van RTL Late Night.
NPO 1 was dinsdag ook de winnaar op prime time: Opsporing Verzocht scoorde 1,4 miljoen kijkers (22 procent), waarna Zorg.nu 1 miljoen kijkers (17 procent) neerzette.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief: Married At First Sight was goed voor 971.000 kijkers (15 procent) en Het Beste Voor Je Kind kwam uit op 896.000 kijkers (15 procent).
De nummer drie op prime time was SBS 6. NCIS noteerde 601.000 kijkers (9 procent) en Lethal Weapon 535.000 kijkers (9 procent).
De andere prime-time-titels in de kijkcijfer top 25 waren Nieuwsuur met 596.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en De Slechtste Chauffeur van Nederland met 585.000 kijkers (9 procent) op RTL 5. Aansluitend scoorde Goedele On Top slechts 220.000 kijkers (4 procent) op RTL 5.
Hij Is Een Zij op NPO 3 deed het goed met 446.000 kijkers (7 procent) en De Tafel van Tijs scoorde voorafgaand aan Nieuwsuur 317.000 kijkers (5 procent) op NPO 2.
Veronica, Net5, RTL 7 en RTL 8 (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 434.000 en 164.000 kijkers met import.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (875.000), Editie NL (719.000), Met Het Mes Op Tafel (711.000) en Utopia (576.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,5 miljoen), Pauw en Jinek de verkiezingen (1,2 miljoen), Hart van Nederland (702.000), Shownieuws (701.000) en RTL Late Night (557.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV/VARA