De meeste bobo’s die tegenwoordig op het matje komen bij Antoinette Hertsenberg in Radar hebben wel een lesje mediatraining gehad, maar bij Parkmobile-baas Tomas Novak ging het maandagavond ouderwets mis. Dat was te zien in de uitzending op NPO 1. Novak kwam buitengewoon klantonvriendelijk over, had geen geschikt antwoord klaar voor Hertsenberg en sloeg tot overmaat van ramp ook nog eens volledig dicht, waardoor het vijf seconden lang muisstil was op hitzender NPO 1.
Radar behandelde het probleem van Parkmobile-klanten die te veel parkeergeld hebben betaald, omdat de ParkMobile-app hun parkeeractie niet correct heeft beëindigd. Daardoor betaalde Fred, die in de uitzending zijn verhaal deed, maar liefst 106 euro voor vijf minuten parkeren.
Novak was uitgenodigd in de studio om zijn verhaal te doen, maar dat ging niet best. “Wij zijn er niet om iets beter te regelen als er iets fout is gegaan, wij zijn er vooral voor het niet te veel betalen op het moment dat je de app gebruikt voor het parkeren“, zei hij tot verbijstering van Hertsenberg.
Hertsenberg: “Ik vind het wel heel makkelijk wat u doet. U trekt uw hele handen van het probleem af en zegt: ‘Nou, oké, als je onze app niet kunt stoppen, is het jouw probleem en zie maar dat je ergens antwoord krijgt. Dat is wat u zegt.’”
Novak: “Nee dat zeg ik niet. Onze app werkt op een bepaalde manier waarbij je bij het starten en het stoppen een bevestiging krijgt. In jullie filmpje is duidelijk te zien dat meneer geen bevestiging krijgt. Hij heeft zich aansluitend vervoegd tot de helpdesk.”
Hertsenberg: “De helpdesk heeft hem niet geholpen, want die zegt: ‘Ga naar de gemeente.’ En de gemeente zegt: ‘Ga naar ParkMobile.’ Hij heeft zijn 106 euro nog steeds niet terug en weet niet waar hij die moet halen. Hoe krijgt hou nou dat geld terug?”
Novak: “Daar kan ik u op deze manier geen antwoord op geven.”
Hertsenberg: “Dus u kunt geen antwoord geven op hoe mensen hun geld terugkrijgen als mensen de app gebruiken en er gaat iets mis? Dan is dat een behoorlijk risico voor de gebruiker van uw app.”
Vervolgens slaat Novak vijf seconden volledig dicht. Daarna geeft hij aan: “Risico of geen risico: onze app is er voor gemaakt om risico’s uit te sluiten.”
Hertsenberg: “Ik ben niet erg overtuigd van de oplossingsgerichtheid van ParkMobile.”
Reacties
Kijkers reageerden enorm verbaasd op sociale media. “Nou, ik denk dat Parkmobile na deze Radar nog een veel groter probleem heeft“, zei Cornald Maas.
RTL-journalist Geert Gordijn: “Holy guacamoly, wat heeft Parkmobile een ontzettende aardappel gestuurd naar Radar. Schuld voor falende app? Klant!”
3FM-dj Mark van der Molen: “Als je wil zien hoe de woordvoerder van een bedrijf zich NIET hoort te gedragen op tv, kijk even het Parkmobile-item van Radar terug.”
Acteur Loek Peters: “Die Parkmobile-directeur bij Radar, wat een pias. Rennen bij dat bedrijf vandaan mensen. Yellow Brick is super klantvriendelijk.”
EenVandaag-journalist Lammert de Bruin: “Hahaha wat een failende directeur van Parkmobile bij Radar. Echt hahaha kan er niet over uit. Dit was het Bucklermoment van Parkmobile. Ben blij dat ik het niet gebruik.”
Margriet Vroomans: “Zo, dat was geen beste beurt voor Parkmobile. Totaal geen antwoord op terechte vragen van Antoinette Hertsenberg.”
Radio-dj Michael Blijleven: “Hahaha wat een eerste klas droplul is die directeur Novak van Parkmobile. Cursus mediatraining nodig? Ik ken nog wel iemand.”
En Georgina Verbaan: “Gebruik Parkmobile al heel lang maar kan ook vaak de meter niet uitzetten. Weg met die app. Is er een andere app die betrouwbaarder is?”
Vroomans tegen Verbaan: “Gebruik al jaren Parkline. Nog nooit problemen mee gehad.”
Omroep MAX-baas Jan Slagter leeft mee met Novak: “Meneer Novak van Parkmobile moet volgende week een herkansing krijgen en met een goede oplossing komen. Hij kreeg een black-out.”
Webcare
De webcare-afdeling van Parkmobile probeerde de schade direct te beperken: “We kennen onze collega al jaren als een kundig en betrouwbare kracht. De spotlights waren misschien iets te fel.”
Parkmobile geeft via internet het antwoord dat Hertsenberg niet kreeg: mensen waarbij de Parkmobile-app faalt, kunnen te veel betaalde parkeerkosten níet terugkrijgen. “Maak bij twijfel gebruik van sms of bellen om zeker te weten dat jouw parkeeractie correct is gestart en/of gestopt.”
De reportage van Radar kunt u bekijkenvia de website van het programma.
Yo,#ParkMobile-baas. Als ik 106 euro te veel parkeergeld betaald heb; hoe krijg ik dan m’n geld terug? Het antwoord zal je verbazen.#radarpic.twitter.com/HQqQD6Fa30
— Arnoud vd Struijk (@ArnoudvdStruijk)24 april 2017
Foto: Avrotros