De kijkcijfers van vrijdag 6 april 2018 (SKO)
De Oranje Leeuwinnen hebben vrijdag een monsterzege geboekt in de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Noord-Ierland: het werd 7-0. Recht tegenover The Voice of Holland en Flikken Maastricht zagen 723.000 kijkers (12 procent) het gebeuren op Veronica. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Veronica was dankzij het damesvoetbal over de gehele avond gezien de derde televisiezender van het land. Op prime time moest ze alleen RTL 4, NPO 1 en NPO 2 voor laten gaan.
RTL 4 en NPO 1 verdeelden een groot deel van de vrijdagkijker met respectievelijk The Voice Kids (1,4 miljoen kijkers en 23 procent) en Flikken Maastricht (1,3 miljoen kijkers en 21 procent). Na Flikken trok TV Show op Reis 826.000 kijkers (14 procent).
NPO 2 pakte brons op prime time dankzij Twee voor Twaalf, dat 860.000 kijkers (14 procent) scoorde. Aansluitend deed De Eilanden 479.000 kijkers (7 procent).
De nummer vier op prime time was dus Veronica. Pas daarna volgt SBS 6.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met De Meldkamer: 434.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Voetbal Inside: 432.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 299.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Goed Volk: 184.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Big Fish: 128.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Big Fat Gypsy Weddings: 99.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), GTST (987.000), Half Acht Nieuws (955.000), Zesuurjournaal (869.000), EenVandaag (866.000), Tijd voor MAX (854.000), RTL Boulevard (784.000), Gesprek met premier (736.000), Editie NL (697.000) en Utopia (519.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Eredivisie op vrijdag (813.000), RTL Late Night (709.000), Pauw (706.000), de voetbalnabeschouwing (697.000), Hart van Nederland (672.000) en Shownieuws (435.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en Veronica brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS