De kijkcijfers van zaterdag 7 juli 2018 (SKO)
Bart Nolles had zaterdagavond flink pech als opvolger van Wilfred Genee in de wielertalkshow Tour du Jour op RTL 7. Er keek bijna niemand naar zijn debuut, omdat de laatste halve finale op het WK Voetbal, Rusland – Kroatië, eindigde met verlenging en strafschoppen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tour du Jour begon om tien uur en eigenlijk had het voetbal dan al afgelopen moeten zijn. Door de verlenging was dat niet het geval en trok Tour du Jour slechts 69.000 kijkers (1,4 procent).
Rusland – Kroatië, dat gewonnen werd door Kroatië, was met 2,6 miljoen kijkers (56 procent) oppermachtig op prime time. In de namiddag trok de andere halve finale, Zweden – Engeland (0-2), 1,8 miljoen kijkers (64 procent).
De wielertalkshow van NPO 1, De Avondetappe, is wél goed van start gegaan. Die begon door de verlenging en strafschoppen pas om 23.30 uur, ná Studio Rusland (1,6 miljoen kijkers en 40 procent), maar toch keken er nog 993.000 mensen (32 procent).
De Tour de France zelf trok ‘s middags niet heel erg veel bekijks: er zaten 229.000 mensen (11 procent) klaar voor het wielerevenement.
Terug naar prime time: het meest bekeken alternatief voor het voetbal was de detective Beck met 525.000 kijkers (11 procent) op NPO 2, gevolgd door Ik Hou Van Holland met 412.000 kijkers (9 procent) op RTL 4.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met The Green Mile: 195.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 147.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Ja Zuster Nee Zuster: 111.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 111.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 69.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Grote Improvisatieshow: 43.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Deuce Bigalow Male Gigolo: 32.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Zesuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Sportjournaal (929.000), Achtuurjournaal (666.000), Half Acht Nieuws (467.000), Lachen om home video’s (304.000) en RTL Boulevard (284.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Rusland (1,6 miljoen), De Avondetappe (993.000), Hart van Nederland (406.000), Nieuwsuur (347.000) en Van der Vorst ziet sterren (224.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 48 procent marktaandeel, NPO 2 pakte zilver met 7 procent en RTL 4 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.