De kijkcijfers van vrijdag 21 oktober 2016 (SKO)
Het zevende seizoen van The Voice of Holland is vrijdagavond van start gegaan met een torenhoge 2,8 miljoen kijkers op RTL 4, goed voor 41 procent marktaandeel. Daarmee beleeft de allernieuwste serie een absolute droomstart. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de op een na meest bekeken seizoenspremière van The Voice of Holland ooit. Alleen de start van het tweede seizoen was met bijna 3,3 miljoen kijkers (48 procent) nóg meer in trek.
De derde meest bekeken première van The Voice ooit was die van het derde seizoen (ruim 2,7 miljoen kijkers). Vorig jaar begon het programma met bijna 2,5 miljoen kijkers.
RTL 4 had een topavond: het station kwam uit op 31,2 procent marktaandeel. Daarmee is het de succesvolste avond van de zender sinds 29 januari 2016. Op die avond trok de finale van The Voice ruim 2,6 miljoen kijkers en kwam RTL 4 uit op een avondmarktaandeel van 31,3 procent.
De dagelijkse RTL 4-programma’s RTL Boulevard (1,1 miljoen), Goede Tijden Slechte Tijden (1,6 miljoen) en RTL Late Night (1,7 miljoen) beleefden hun meest bekeken aflevering van het seizoen tot nu toe. Voor RTL Late Night was het zelfs de vijfde meest bekeken aflevering ooit.
NPO 1 hield zich op prime time goed staande tegenover The Voice. Witse kwam uit op 1,3 miljoen kijkers (19 procent) en Eén tegen 100 was goed voor 1,2 miljoen kijkers (18 procent).
De nummer drie op prime time was NPO 2, dat 739.000 kijkers (11 procent) scoorde met Twee Voor Twaalf en 503.000 kijkers (8 procent) met Nieuwsuur.
SBS 6 blijft achter met zijn nieuwe vrijdagavond: Oh Obesitas kwam uit op 280.000 kijkers (4 procent), waarna Roy Donders: Stylist van het Zuiden 460.000 kijkers (7 procent) deed.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,6 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (982.000), Editie NL (801.000) en Utopia (563.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,7 miljoen), Hart van Nederland (923.000), Shownieuws (833.000), het late RTL Nieuws (700.000), Pauw (625.000) en Eredivisie op vrijdag (604.000) het meest in trek.
RTL 4 marktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL