Ook EO-directeur Arjan Lock wil dat zijn omroep meer online bewegingsruimte krijgt van de NPO. Dat zegt de omroepbaas in een interview met Spreekbuis. De NPO heeft het beleid om alles zo veel mogelijk binnen het NPO-domein te houden. Lock wil echter heel graag de jonge doelgroep bereiken en die zit voornamelijk búiten het NPO-domein. “De toekomst is online, we willen daar veel in investeren. Helaas houden NPO-regels deze wens nu nog tegen“, zegt de omroepbaas.
De EO wil zijn boodschap niet alleen uitdragen via tv en radio. “Ik wil dat de publieke content die de EO maakt voor zoveel mogelijk verschillende mensen bereikbaar is. Ik zou heel graag, via online, rond geloofsthema’s mensen willen verzamelen die het interessant vinden om hierover na te denken en interactief willen uithoren over meningen.”
Als voorbeeld noemt hij een nieuw programma van Tijs van den Brink. “Hij werkt nu aan een programma over de Islam, waarbij we via Facebook de vraag hebben gesteld wat men vindt van de islam. Dat heeft 14.000 mooie inhoudelijke vragen opgeleverd.”
De online community’s van Nederland Zingt en BEAM zijn al wel erg populair, zegt Lock. Voor een programma als Ik Mis Je ziet hij online nog veel meer mogelijkheden.
Foto: EO