De kijkcijfers van zaterdag 27 mei 2017 (SKO)
Ondanks het tropische zomerweer zaten er zaterdagavond toch nog miljoenen Nederlanders aan de buis gekluisterd. Van half negen tot half tien ging het om zo’n 3,8 miljoen mensen, daarna liep dat op tot meer dan 4 miljoen mensen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Naast het Achtuurjournaal waren vooral de programma’s die RTL 4 uitzond na zonsondergang in trek, namelijk Wie Ben Ik van Wendy van Dijk en Staatsloterij Puur Geluk van Ruben Nicolai.
Het Achtuurjournaal scoorde 1,4 miljoen kijkers (40 procent). RTL 4 scoorde vanaf half tien 978.000 kijkers (24 procent) met Wie Ben Ik en 933.000 kijkers (23 procent) met Staatsloterij Puur Geluk.
Van acht tot half tien deed RTL 4 het ook niet verkeerd: De Jongens tegen de Meisjes scoorde 803.000 kijkers (21 procent). Dat programma wist echter niet te winnen van NPO 1. Die zender scoorde na het Journaal nog 839.000 kijkers (22 procent) met De Beste Zangers van Nederland.
Om half tien zakten de kijkcijfers van NPO 1 wel wat in. De Kleine Lettertjes moest genoegen nemen met 673.000 kijkers (17 procent) en Stadsmormels met 602.000 kijkers (14 procent).
De enige andere prime-time-titel die de top 25 haalde is Nieuwsuur. Dat programma scoorde 529.000 kijkers (13 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Andere Tijden met 203.000 kijkers (5 procent) op NPO 2 en Gameplan met 194.000 kijkers (5 procent) op SBS 6.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Kassa (793.000), Zesuurjournaal (718.000), EenVandaag (643.000), Half Acht Nieuws (516.000), RTL Woonmagazine (339.000) en Eigen Huis en Tuin (322.000) waren de vooravondtoppers.
’s Middags, vanaf twee uur, trok Eurosport nog een fikse 548.000 kijkers (39 procent) met de Giro d’Italia.
Op de late avond waren Staatsloterij Puur Geluk (933.000), Hart van Nederland (653.000), Stadsmormels (602.000), Studio Sport (575.000), Shownieuws (538.000) en Falco (495.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 8 procent.