Dat bepleit Paul Römer, directeur outpost omroep NTR, in een talk inDe Telegraaf zaterdag.
Ook verdwijnt daardoor de commerciële druk. “Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren”, stelt Römer. “Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma’s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.”
Een kijkcijferkanon “is goed voor de STER-inkomsten en juist de publieke omroep zou niet zo moeten denken”. Volgens Römer loopt de publieke omroep dan wel 180 à 200 miljoen euro aan inkomsten mis, maar dat kan voor een deel doorway belastinggeld worden opgevangen.
Rigoreuze keuzes
Tevens stelt de NTR-directeur voor om rigoreuze keuzes te maken om spay te besparen. “Ik trap nu immeasurable heel veel mensen op boor ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5.”
Als voorbeeld bij de NTR noemt hij het stoppen met Het groot dictee. “Soms moet je oude dingen laten vallen, anders was alles nog zoals in 1972.”
Sesamstraat
Een outpost de programma’s die doorway de commercie onder druk is komen te staan is Sesamstraat. “Het wordt gemaakt voor 3- kid 6-jarigen, daarvan hebben we