De NPO wil niet stoppen met programma’s die niet zouden misstaan bij een commerciële omroep. Dat zegt voorzitter Shula Rijxman van de NPO in een blogpost. Sommige politici vinden dat de publieke omroep zich niet genoeg onderscheidt van de commerciëlen. “Als je vindt dat de publieke omroep alleen programma’s mag maken die de commerciëlen niet maken, maak je wat er op NPO 1, 2 en 3 te zien is afhankelijk van de keuzes die commerciële omroepen maken.”
Dat kan niet de bedoeling zijn, aldus Rijxman. “ Want die redenering (alleen onderscheidend mag) volgend, zeg je eigenlijk: als zij iets maken dat ook maar enigszins op een programma van de publieke omroep lijkt, moet het bij de publieke omroep van de buis.”
“En ik ben dan echt niet bang dat wij zullen moeten stoppen met documentaires als Schuldig, of een programma als Keuringsdienst van Waarde. Nee, de meer populaire krenten uit de pap raken we kwijt en blijven achter met een beperktere programmering die een steeds smaller kijkersdeel weet te boeien.”
Het is juist de afwisseling van lichte en zware kost die ook de tv-kijker doet eten, zegt Rijxman. “We hebben simpelweg populaire programma’s nodig om het publiek ook voor ons minder populaire aanbod te interesseren. En natuurlijk omdat we wettelijk verplicht zijn iedereen te bedienen.”
Het afhankelijk maken van het publieke aanbod van de keuzes die commerciele partijen maken, is wat Rijxman betreft ‘een heilloze weg’.
Foto: NPO