De Ster noteerde in 2018 het laagste resultaat in twintig jaar tijd – er werd 166 miljoen euro verdiend aan reclame bij de NPO – maar voor dit jaar worden aanzienlijke betere inkomsten verwacht. Dat zegt directeur Frank Volmer in NRC Handelsblad. Volmer ziet een stijgende lijn en verwacht dat te kunnen doorzetten, tenzij Talpa opeens wél gaat scoren. “Als we de huidige lijn doortrekken komen we voor 2019 uit op 182 miljoen euro. Dat is 30 miljoen euro meer dan OCW nu verwacht.“
Dertig miljoen euro méér is een hoop geld. “Precies genoeg om het Eurovisie Songfestival te organiseren. Maar je weet natuurlijk nooit of Talpa’s nieuwe programmering in het vierde kwartaal zal aantrekken.”
Nu is de publieke omroep nog een ‘veilige keuze’, zegt Volmer. “Adverteerders zijn onzeker over alle plannen van Talpa en RTL. Er zijn daar veel beloften gedaan die nog niet zijn waargemaakt.”
Die 166 miljoen euro van vorig jaar is een eenmalig dip, meent hij. “Het bereik op tv, radio en online is voldoende om in de toekomst weer inkomsten te halen van 180 tot 200 miljoen euro. Als we maar met z’n allen de schouders eronder zetten.”
Volmer doelt dan vooral op de mogelijkheden om online te adverteren. Die worden verruimd: vanaf 1 oktober mag de NPO ook geld verdienen aan YouTube. “Ster gaat vanaf dit najaar advertenties verkopen.”
Het NRC-artikel ‘Reclamegeld publieke omroep verder geslonken’ kunt u lezen op de website van NRC.
Klik hier om een reactie achter te laten.