NPO-radiodirecteur Jurre Bosman vindt het niet verwonderlijk dat 3FM de enige publieke radiozender is die in 2016 een daling van het marktaandeel liet zien. Dat zegt hij in een blogpost op de NPO-site. Bosman voelt vooral trots. “Het eindresultaat van 2016 maakt mij trots. Drie van de vijf publieke radiozenders boekten winst. NPO 3FM zag zijn aandeel zakken, maar heeft met de jongste club dj’s ooit in korte tijd al grote stappen gezet richting een all-round en volwaardig jongerenmerk.”
De twee radiozenders die niet stegen zijn 3FM en Radio 4. Die laatste zender daalde echter niet, maar bleef stabiel. “Het is geen verrassing dat het jaarcijfer van NPO 3FM daalt. Maar voor een zender die volop in ontwikkeling is, laten we ons nu niet leiden door cijfers. Wel door nieuw talent, nieuwe muziek en nieuwe ervaringen.”
Bij de publieke omroep zijn cijfers niet zaak nummer één, benadrukt Bosman. “We hebben een publieke taak. En in 2016 kwam die, naar mijn mening, meer dan ooit naar voren.”
De kritiek dat 3FM Serious Request over zijn hoogtepunt heen is, deelt hij niet. “3FM Serious Request 2016 is op radio, tv en online gevolgd door 9,9 miljoen mensen. De unieke combinatie van interactie en verbinding op alle platformen, liefde voor muziek en maatschappelijke betrokkenheid krijgt nog altijd veel waardering. Zo vindt 72% van de jongeren dat de actie een positieve invloed heeft op de samenleving.”
“Ook in 2017 blijft publieke radio zich vernieuwen en onze luisteraars en volgers prikkelen. Dat doen we – samen met de omroepen – op een betrokken en onafhankelijke manier, voor een zo breed mogelijk publiek. Voor iedereen.”
Foto: NPO