De kijkcijfers van vrijdag 9 augustus 2019 (SKO)
Het gaat niet best met het Muziekfeest op het Plein. De tv-show waarin volkse regio-artiesten als René Schuurmans, Jannes en Django Wagner hun liedjes laten horen, scoort tegenwoordig ver onder het zendergemiddelde van NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Muziekfeest op het Plein kwam vrijdagavond niet verder dan 574.000 kijkers en 12,4 procent marktaandeel, bijzonder laag voor NPO 1. Ter vergelijking: het avondgemiddelde van de zender lag op 20 procent.
Ook het aansluitend uitgezonden Meer dan Goud was met 638.000 kijkers (15 procent) niet echt in trek.
De grote winnaar op prime time was De Slimste Mens met 1,4 miljoen kijkers (29 procent) op NPO 2. Direct erna trok De Smaak van Joël 457.000 kijkers (10 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met The Best of The Voice Worldwide (556.000 kijkers en 12 procent) en Het Spaanse Dorp: Polopos (648.000 kijkers en 15 procent).
Na NPO 2, RTL 4 en NPO 1 was Veronica het meest in trek. Veronica Inside was goed voor 448.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 304.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met De wereld volgens 80-jarigen: 246.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hateful Eight: 242.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met 28 Days: 226.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Ewout en: 152.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Robocop 2: 88.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (794.000), Half acht nieuws (730.000), Sportjournaal (728.000), Ik weet er alles van (705.000), De Opvolgers (572.000) en RTL Boulevard (562.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (768.000), Eredivisie op vrijdag (725.000), Hart van Nederland (621.000), Shownieuws (484.000), Journaal laat (470.000), Nieuwsuur (469.000) en Zomer met Art (399.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.