De kijkcijfers van zondag 4 juni 2017 (SKO)
Het benefietconcert van Ariana Grande voor de slachtoffers en nabestaanden van de aanslag bij haar concert in Manchester van twee weken geleden, trok zondagavond 726.000 kijkers naar NPO 3. Het ruim drie uur durende verslag behaalde 13 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Veel van deze kijkers bleven om 23.20 uur plakken toen het verslag van Pinkpop begon. Daar keken tot 1.00 uur maar liefst 424.000 kijkers (16 procent) naar.
Samen zorgden deze muzikale uitzendingen ervoor dat NPO 3 zondagavond de derde zender van Nederland was met 11 procent marktaandeel, na SBS 6 (18 procent) en NPO 1 (16 procent), maar nog voor RTL 4 (10 procent).
SBS 6 ging aan kop dankzij de vriendschappelijke wedstrijd Nederland – Ivoorkust, goed voor 1,4 miljoen kijkers (29 procent). De wedstrijd begon om half acht, dus iets voor half tien was de nabeschouwing al te zien. Daar keken 966.000 kijkers (16 procent) naar. Stegeman op de Bres trok aansluitend 543.000 kijkers (9 procent).
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor het voetbal: De Reünie scoorde 797.000 kijkers (15 procent). Aansluitend, toen het voetbal weer was afgelopen, schoot NPO 1 de lucht in met Bed en Breakfast: daar keken 1,2 miljoen mensen (20 procent) naar.
RTL 4 scoorde met It Takes 2 een publiek van 851.000 kijkers (14 procent). Daaraan voorafgaand trok de Ontvoerd-herhaling 276.000 kijkers (5 procent).
De nummer vijf op prime time was NPO 2: De Neven Van Eus kwam uit op 334.000 kijkers (6 procent) en het Journaal van tien uur trok later op de avond 581.000 kijkers (10 procent).
Verder was vooral RTL 7 in trek. Die zender trok met het vijf uur durende verslag van de World Cup of Darts 312.000 kijkers (7 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Nederland – Ivoorkust (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (915.000), Half Acht Nieuws (661.000), Tennis Roland Garros (590.000), Studio Sport (454.000) en de voetbalvoorbeschouwing (442.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1 miljoen), Andere Tijden Sport (635.000), het late NOS Journaal (491.000), Broadchurch (435.000), Pinkpop (424.000) en De Kleine Lettertjes (364.000) het meest in trek.
SBS 6 avondmarktleider
SBS 6 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 16 procent en NPO 3 brons met 11 procent.