De kijkcijfers van zondag 28 april 2019 (SKO)
Het wil maar niet lukken met het nieuwe, vierdelige NPO 1-programma De Klas. De derde aflevering met Jan Terlouw kwam zondagavond om half tien niet verder dan 636.000 kijkers (11,5 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Niet alles wat NPO 1 aanraakt verandert in goud. De Klas behoort nu samen met slechts twee andere titels tot de weinige flops van NPO 1: de Flikken Maastricht-herhaling op vrijdag en het door André van Duin zelf afgekraakte Wat Een Verhaal op zaterdag.
NTR’s De Klas, waarin een groep leerlingen een bijzondere les van een ongewone leerkracht krijgt, was eerder te zien met Matthijs van Nieuwkerk (828.000 kijkers en 14 procent) en Jandino Asporaat (494.000 en 12 procent). Er volgt nu alleen nog een aflevering met Claudia de Breij.
Voorafgaand aan De Klas wist het programma Ellie op Patrouille nog 1 miljoen kijkers (19 procent) te bekoren. Tijdens De Klas werd NPO 1 zondag niet alleen ingehaald door RTL 4, maar óók door SBS 6.
RTL 4 pakte goud op prime time met de combinatie Married at First Sight (1,1 miljoen kijkers en 21 procent) en Postcode Loterij Eén tegen 100 (1,6 miljoen kijkers en 31 procent).
Het brons gaat naar NPO 3, dankzij 681.000 kijkers (13 procent) voor De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld.
De vierde plek is voor SBS 6. Gestalkt scoorde om half tien 659.000 kijkers (12 procent). Handhavers trok direct ervoor 535.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Blauw Bloed: 550.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 483.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met 211: 266.000 kijkers,
- Veronica scoorde met 21 Jump Street: 207.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 161.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Paramedics Down Under: 149.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Studio Sport (1,1 miljoen), Half acht nieuws (843.000), RTL Boulevard (566.000), Even tot hier (533.000) en vtwonen (506.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (753.000), Shownieuws (630.000), Studio voetbal (566.000), Ik Vertrek (499.000) en Nieuwsuur (478.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.