De kijkcijfers van vrijdag 22 maart 2019 (SKO)
Elk jaar 800 miljoen euro belastinggeld er doorheen jassen en het dan nog presteren om op vrijdagavond half negen een serie herhalingen van Flikken Maastricht te programmeren: ongelooflijk. De kijker straft deze beslissing van NPO’s tv-baas Frans Klein al weken genadeloos af, want NPO 1 zakt op dit tijdslot volledig door het ijs. Sterker nog: de zender haalt op dit belangrijke tijdslot bijna niet eens meer de kijkcijfer top 25. En die Flikken-herhaling staat de hele lente op het menu.
Met 493.000 kijkers (8 procent) bezet Flikken Maastricht de 22ste plaats in de kijkcijfer top 25, een beschamende score voor zo’n grote zender als NPO 1. Zelfs Net5 weet bijna meer kijkers te trekken: NCIS Los Angeles noteerde op hetzelfde moment 418.000 kijkers (7 procent).
De Flikken-herhaling zorgt voor een enorme kijkcijferdip in de programmering. Het Achtuurjournaal ervoor trok 2,1 miljoen kijkers (40 procent) en de TV Show erna 1,1 miljoen kijkers (21 procent).
RTL 4 was de grote winnaar op prime time met 1,6 miljoen kijkers (28 procent) voor The Voice Kids. Daarna volgt NPO 2 met Twee voor Twaalf, dat kon rekenen op 1,2 miljoen kijkers (20 procent).
Verder was NPO 3 het meest in trek met 520.000 kijkers (9 procent) voor Reizen Waes.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Veronica Inside: 515.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 418.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Saving Private Ryan: 323.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Foute Boel: 280.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 127.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Jackie: 113.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Journaal extra (1 miljoen), GTST (1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Gesprek met premier (914.000), Half acht nieuws (905.000), Editie NL (581.000), BinnensteBuiten (571.000) en RTL Boulevard (531.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (793.000), Hart van Nederland (657.000), The Big Music Quiz (586.000), Journaal laat (577.000) en Nederland Verhuist (540.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.