NPO 1 was in 2017 opnieuw de grootste televisiezender van Nederland. Met een gemiddeld avondmarktaandeel van 24 procent bleef de marktleider ver voor op de concurrentie. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het vlaggenschip van de NPO, dat in het afgelopen jaar vooral veel kijkers scoorde met damesvoetbal, liet nummer twee RTL 4 ver achter zich. De grootste commerciële zender van ons land moest genoegen nemen met een avondaandeel van 16 procent.
NPO 1 blijft daarmee oppermachtig in het Nederlandse tv-landschap. Het station was vorig jaar in marktaandeel (in de algemene doelgroep) maar liefst 51 procent groter dan runner-up RTL 4.
Het brons was voor het vlaggenschip van de Talpa TV-groep: SBS 6. Dat station kwam uit op een gemiddeld avondaandeel van ruim 9 procent.
Alle drie de vlaggenschepen hebben marktaandeel verloren ten opzichte van 2016. Bij NPO 1 gaat het om een daling van 0,2 procentpunt (-0,8 procent), bij RTL 4 om een daling van 0,9 procentpunt (-5,2 procent) en bij SBS 6 om een daling van 0,6 procentpunt (-6,1 procent).
Bij de 25 meest bekeken programma’s in 2017 zaten 18 programma’s van NPO 1, 3 programma’s van NPO 3, 2 programma’s van RTL 7 en 2 programma’s van RTL 4.
NPO 1 scoorde vooral met de huldiging van de Oranje-vrouwen (5,4 miljoen kijkers), RTL 7 met de Europa League-finale Ajax – Manchester United (3,6 miljoen kijkers), NPO 3 met de WK-kwalificatiewedstrijd Frankrijk – Nederland (2,8 miljoen) en RTL 4 met de finale van The Voice of Holland (2,7 miljoen).
Gemiddeld keek men in 2017 maar liefst 178 minuten televisie per dag. Dat is 3,0 procent minder dan in 2016.
Onderstaand een top-15-overzicht van de toppers van 2017. Op de website van Stichting KijkOnderzoek vindt uhet volledige jaaroverzicht.
Foto: NOS