De kijkcijfers van zaterdag 4 mei 2019 (SKO)
NPO 1 en RTL 4 blijven de zaterdagkijker verdelen. SBS 6 blijft met De Gordon tegen Dino Show ver achter. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vanwege de Dodenherdenking zag de zaterdagavond er deze week íets anders uit. Het Achtuurjournaal op NPO 1 begon pas om half negen en trok maar liefst 2,8 miljoen kijkers (41 procent). Daar profiteerde Ik Vertrek aansluitend echter nauwelijks van. Wel was het programma primetimewinnaar met 1,4 miljoen kijkers (23 procent).
Aansluitend trok De 103 van Loenen nog 630.000 kijkers (12 procent) naar het eerste net.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met het hittrio Kees Co (936.000 kijkers en 13 procent), Paul Pakt Uit (1 miljoen kijkers en 17 procent) en De TV Kantine (1 miljoen kijkers en 21 procent).
Het brons is voor NPO 2. Dat station trok met Albert Gemmeker: Commandant van Kamp Westerbork 769.000 kijkers (13 procent). Daaraan voorafgaand wist Merwederazzia 547.000 kijkers (9 procent) te boeien.
SBS 6 pakt de vierde plek met De Gordon tegen Dino Show (347.000 kijkers en 5 procent) en Komt Een Man Bij De Dokter (413.000 kijkers en 8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Inglourious Basterds: 337.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Hidden Figures: 335.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Zwartboek: 285.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Those who kill: 275.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 271.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Paramedics Down Under: 148.000 kijkers.
Vooravond en late avond
De Nationale Dodenherdenking (2,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (964.000), Half acht nieuws (894.000), Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (650.000), RTL Boulevard (587.000), Nationale Dodenherdenking (561.000) en Eigen huis en tuin (477.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (634.000), Shownieuws (628.000), Nieuwsuur (553.000), Andere tijden sport (463.000), Studio Sport (447.000) en Chantal komt werken (442.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.