De kijkcijfers van zondag 13 januari 2019 (SKO)
De nieuwe zondagavond van SBS 6 met de Winston Gerschtanowitz-show The Wall en de Gordon-show Dat Verzin Je Niet is voorzichtig van start gegaan. Beide programma’s wisten nog geen half miljoen kijkers te vermaken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Wall trok vorig jaar op het hoogtepunt 1,1 miljoen kijkers en toen Boer Zoekt Vrouw terugkeerde zakte dat aantal naar bijna 700.000. Het tweede seizoen is zondagavond begonnen met 475.000 kijkers (6 procent).
Direct na The Wall begon de gloednieuwe Gordon-show Dat Verzin Je Niet met 420.000 kijkers (8 procent). Daarmee was SBS 6 de nummer vier op prime time, na NPO 1, RTL 4 en NPO 2.
NPO 1 was heer en meester op prime time dankzij het door 3,3 miljoen mensen (43 procent) bekeken Heel Holland Bakt. Sterke Verhalen trok aansluitend slechts 863.000 kijkers (15 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief: Weet Ik Veel scoorde 1,5 miljoen kijkers (22 procent), waarna Judas 1 miljoen kijkers (22 procent) neerzette.
Verder keken de meeste mensen naar Voorbij de grenzen van Soedi-Arabië op NPO 2, namelijk 553.000 (7 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 415.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Die Hard 4.0: 356.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Killing Eve: 323.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 182.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 175.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Expendables 2: 169.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), TV Monument Richard Groenendijk (1 miljoen), RTL Boulevard (734.000), RTL Woonmagazine (525.000) en vtwonen (480.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Andere Tijden Sport (717.000), Hart van Nederland (667.000), Nieuwsuur (636.000) en Shownieuws (473.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.