De noodlijdende radiozender NPO 3FM heeft een nieuw logo. Het rood-blauwe beeldmerk is ingeruild voor een zwartwit logo. Dat heeft zenderbaas Basyl de Groot laten weten. Uit het zwartwitte logo knallen de kleuren van de regenboog. “Vandaag zetten we de volgende stap in de vernieuwing van NPO 3FM. Het rood en blauw verdwijnt en maakt plaats voor een veelkleurige, frisse stijl. 3FM is de zender die staat voor nieuwe muziek en het ontwikkelen van nieuw talent in alle geuren en kleuren.”
3FM zit in zwaar weer. De zender is 2017 begonnen met het laagste marktaandeel van de eeuw. “Om die echte springplank voor nieuw talent te zijn, heb je als radiozender ook een behoorlijk luistertijdaandeel nodig. Dat is op dit moment niet het geval. Het aandeel van NPO 3FM is laag en daar baal ik flink van. Maar het is ook onderdeel van de rit.”
“Bij mijn benoeming ben ik gevraagd om een compleet nieuw 3FM neer te zetten. Dat betekent dat je nu misschien een nieuwe dj hoort tijdens de rit naar je werk, tijdens het maken van je huiswerk, of in het weekend. Je hoort andere muziek, die misschien niet meteen in je straatje past. Dat is even wennen, dat kost tijd. Om een nieuw en jonger publiek te bereiken, moet je veranderen. Om opnieuw op te bouwen, moet je durven dalen.”
Cijfers en bereik zijn voor een publieke radiozender gelukkig niet het allerbelangrijkste, zegt De Groot. Hij krijgt de tijd om te bouwen. “In november vorig jaar zijn we gestart met een volledig vernieuwde en verjongde programmering, een vernieuwd muziekbeleid en nieuwe focus online. Nu pakken we door met een nieuw logo en een volledig vernieuwde huisstijl.”
Mooi man.pic.twitter.com/fCBPOicLTu
— Michiel Veenstra ? (@michielveenstra)27 maart 2017
Foto: NPO