De kijkcijfers van woensdag 2 november 2016 (SKO)
Na een Amerikaans, Zuid-Afrikaans, Caribisch, Brits en weer een Amerikaans seizoen, is het Zweedse seizoen van de muzikale serie Nick Simon: The Dream woensdagavond met 530.000 kijkers van start gegaan op NPO 3. Daarmee zette het duo 8,5 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nick Simon versloegen hun eigen werkgever SBS 6, waar ze een exclusief presentatiecontract hebben. The Dream is als uitzondering opgenomen in dit contract.
SBS 6 had op hetzelfde moment een programma op het menu staan met uitgerekend Kees Tol, het hulpje van Nick Simon in The Dream. Het gaat om Met De Deur In Huis, dat niet verder kwam dan 231.000 kijkers (4 procent) en daarmee een regelrechte flop is.
Overigens maken Nick Simon voor SBS 6 ook een roadshow: Talenten Zonder Centen. Het lijkt dus niet langer noodzakelijk dat er publiek geld besteed wordt aan deze AvroTros-show.
Nick Simon hebben The Dream als uitzondering laten opnemen in hun contract met SBS 6, omdat ze een lange geschiedenis hebben met de TROS. “We hebben in het verleden veel te danken gehad aan de TROS en dat zullen we blijven doen als enige programma buiten SBS“, zeiden ze eerder.
Direct na Nick Simon begon Ali B op NPO 3 met een nieuw seizoen van Ali B Op Volle Toeren. Dat programma was goed voor 386.000 kijkers (6 procent) en wist daarmee ook SBS 6 te verslaan: Queens of the Jungle scoorde 284.000 kijkers (5 procent).
NPO 1 was de grote winnaar op prime time met 1,4 miljoen kijkers (22 procent) voor DNA Onbekend en 1,1 miljoen kijkers (20 procent) voor Heel Nederland Slaapt.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Van der Vorst ziet sterren (977.000 kijkers en 16 procent) en Een Dubbeltje Op Zijn Kant (905.000 kijkers en 16 procent).
De nummer drie op prime time was Veronica, dat met Dortmund – Sporting Lissabon een publiek van 734.000 kijkers (12 procent) wist te vermaken. Dat is wat karig voor een Champions League-wedstrijd.
De Barbie-soap op RTL 5 was goed voor 432.000 kijkers (7 procent). De comedy All-in Kitchen trok aansluitend 180.000 kijkers (3 procent).
Net5 wist 330.000 kijkers (6 procent) te vermaken met het Daphne Bunskoek-programma House Rules.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (997.000), Editie NL (821.000) en Utopia (575.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Robbie Williams in RTL Late Night (879.000), Hart van Nederland (853.000), Pauw (761.000) en Shownieuws (619.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS