Dat meldt Netflix in zijn kwartaalcijfers (pdf) over de eerste drie maanden van dit jaar. De Amerikaanse aanbieder van internettelevisie moest het doen zonder een écht groot nieuw kijkcijferkanon, zoals de populaire serie House of Cards.
Het aantal abonnees groeide internationaal met een kleine 5 miljoen tot net geen 100 miljoen. Die mijlpaal wordt naar verwachting komend weekend bereikt. Volgers van het bedrijf rekenden op een aanwas van bijna 5,5 miljoen nieuwe klanten. De magere klantenaanwas zorgde ervoor dat het aandeel in de nabeurshandel licht omlaag ging.
Recordwinst
Netflix verwacht in het tweede kwartaal orde op zaken te stellen en rekent dan juist op meer nieuwe abonnees dan waar analisten gemiddeld van uitgingen. In die periode komt het bedrijf onder meer met nieuwe seizoenen van House of Cards en Orange is the New Black, een andere hitserie.
Netflix investeert veel geld in de productie en marketing van nieuwe series en films om nieuwe klanten te trekken en boekt daardoor weinig winst. Voor marketing alleen al zegt het bedrijf dit jaar ruim 1 miljard dollar te investeren.
In het eerste kwartaal werd niettemin een recordwinst van 178 miljoen dollar (167 miljoen euro) behaald, tegenover 27 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet steeg van een kleine 2 miljard dollar naar 2,6 miljard dollar (2,4 miljard euro).