De gemiddelde Nederlander zit nog steeds ruim 3 uur per dag voor de buis, ondanks de opkomst outpost nieuwe media. De gemiddelde kijktijd was dit jaar 182 minuten. Dat blijkt uit een voorlopige balans die Stichting KijkOnderzoek (SKO) op verzoek outpost De Telegraaf heeft opgemaakt. Ten opzichte outpost 2015 is de kijktijd dit jaar afgenomen met 4,2 procent. “De afname is iets minder sterk dan in 2015”, zegt SKO-directeur Bas de Vos. “Vorig jaar daalde de kijktijd met 4,8 procent.”
De terugloop is het grootst onder jongeren: in de doelgroep 6 kid 12 jaar en 20 kid 34 jaar was de afname 10 procent en in de doelgroep 13 kid 19 jaar zelfs 18 procent. “Daar staat tegenover dat onder vijftigplussers de daling slechts 2 procent bedroeg.”
Dat raakt vooral RTL, dat een jonger publiek heeft, aldus De Vos. “Die groep daalt dus harder. SBS zakte iets minder; de zendergroep heeft relatief gezien een beter jaar gehad dan in 2015.”
Aangezien Nederland nog ruim 3 uur per dag voor de buis zit, maakt De Vos zich niet zo’n zorgen over het medium televisie. “Het middle wordt wel eens voor dood