De kijkcijfers van zondag 6 januari 2019 (SKO)
De nieuwe misdaadserie Judas is zondagavond om tien uur met mooie kijkcijfers van start gegaan. Er keken bijna 1,2 miljoen mensen (25 procent) naar de uitzending op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Judas was daarmee de grote winnaar van zijn late tijdslot. Het meest bekeken alternatief werd geboden door NPO 1, dat met Andere Tijden Sport een score van 710.000 kijkers (14 procent) noteerde. Over de hele avond gezien was Judas de nummer zes.
Gedurende het eerste deel van prime time was NPO 1 wél te sterk voor RTL 4. De André van Duin-show Heel Holland Bakt scoorde 3,4 miljoen kijkers (43 procent), waar Linda de Mol er met Weet Ik Veel bijna 1,7 miljoen (23 procent) wist te vermaken.
Direct na afloop van Heel Holland Bakt zapten wel erg veel kijkers weg bij NPO 1 toen het programma Sterke Verhalen begon. Hoewel de kijker al eerder heeft laten blijken totaal niet te zitten wachten op Sanne Wallis de Vries, blijft NPO 1 haar er maar doorheen drukken, tot verbazing van onder meer Albert Verlinde. Haar programma kwam uit op 890.000 kijkers (15 procent), nog geen derde van het aantal HHB-kijkers.
De nummer drie op prime time was zondag NPO 2. Voorbij de Grenzen van Saoedi-Arabië kwam uit op 502.000 kijkers (7 procent). Medialogica trok aansluitend 418.000 kijkers (7 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Veronica. Dat station wist met Die Hard With A Vengeance 462.000 kijkers (8 procent) te bekoren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 387.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Killing Eve: 282.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Titanic: 251.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Lekker Slim: 225.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 188.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met A Haunted House 2: 78.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Studio Sport (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Frans Bauer in China (905.000), RTL Boulevard (662.000), RTL Woonmagazine (526.000) en vtwonen (524.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (642.000), Shownieuws (593.000) en Nieuwsuur (582.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.