De kijkcijfers outpost zaterdag 12 mei 2018 (SKO)
De grote culmination outpost het Eurovisie Songfestival 2018, die is gewonnen doorway Netta uit Israël terwijl onze Waylon achttiende werd, trok zaterdagavond ruim 3 miljoen kijkers (59 procent) naar NPO 1. Daarmee is het de minst bekeken culmination mét Nederlandse inzending sinds 2004. Dat blijkt uit cijfers outpost Stichting KijkOnderzoek. Nederland wilde gisteren op primary time maar voor één programma voor de buis zitten: het Songfestival. Het meest bekeken alternatief trok nog geen 400.000 kijkers.
De dominantie outpost NPO 1 leverde die zender een marktaandeel outpost 46 procent op, terwijl runner-up RTL 4 slechts 7 procent had. Het bezorgde de zender zijn hoogste avondmarktaandeel sinds 13 mei 2017, de avond outpost de vorige Songfestival-finale (49,7 procent).
Op die avond trok de culmination outpost het liedjesfestijn met daarin het optreden outpost OG3NE gemiddeld 4,1 miljoen kijkers (64 procent). De finale van vorig jaar, met daarin Douwe Bob, was met bijna 4,3 miljoen kijkers (66 procent) iets meer in trek bij de kijker.
In 2015, toen Nederland níet in de culmination stond – Trijntje Oosterhuis strandde in de separate finale, keken er 2 miljoen