De kijkcijfers van woensdag 25 juli 2018 (SKO)
Het nieuwe tv-programma Mijn Zaak Is De Beste is geen succes op RTL 4. Na bijna 400.000 kijkers voor de première, deed de tweede aflevering woensdag 310.000 kijkers (7 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het helpt niet dat Mijn Zaak Is De Beste een slechte lead-in heeft. GTST-vervanger GTST Classics, waarin in willekeurige afleveringen stokoude afleveringen van GTST worden herhaald, doet het niet best. Zo keken er gisteren 354.000 mensen (9 procent).
Om half tien kroop RTL 4 iets uit het slop met Het Italiaanse Dorp: Ollolai. Daar keken 488.000 mensen (11 procent) naar. Dankzij dat programma was RTL 4 alsnog de nummer drie op prime time.
De nummer één op prime time was NPO 2 met De Slimste Mens, dat 1 miljoen kijkers (24 procent) scoorde. Aansluitend trok Hoop en Wanhoop in het Midden-Oosten slechts 185.000 kijkers (4 procent).
Het zilver was voor NPO 1: de detective Maigret noteerde 490.000 kijkers (12 procent).
Verder was vooral Ziggo Sport in trek. Dat station trok met de wedstrijd Ajax – Sturm Graz 437.000 kijkers (10 procent).
De grote winnaar van woensdag was niet ‘s avonds te zien, maar ‘s middags: het verslag van de Tour de France trok 1,5 miljoen kijkers (63 procent) naar NPO 1.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Paleis voor een prikkie: 283.000 kijkers,
- Net5 scoorde met She’s all that: 226.000 kijkers,
- Veronica scoorde met First Blood: 217.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 206.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met SOS Mijn Vakantie Is Een Hel: 166.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 166.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met The Dateables: 66.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Achtuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (972.000), Sportjournaal (891.000), Half acht nieuws (665.000), M (573.000), RTL Boulevard (488.000), Editie NL (390.000) en Utopia (382.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (925.000), Jinek (708.000), Hart van Nederland (525.000), Shownieuws (429.000), Nieuwsuur (342.000) en de voetbalnabeschouwing (278.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktleider, RTL 4 pakte zilver met 10 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.