Michiel van Erp baalde er stevig van toen hij in maart de kijkcijfers van zijn nieuwe NPO 1-documentaireserie Dit Zijn Wij onder ogen kreeg. Dat vertelde hij vrijdag in Pauw. Na de door 357.000 mensen bekeken tweede aflevering, werd Dit Zijn Wij van de buis gehaald. “Ja, het was een enorme teleurstelling, want we hadden het gemaakt voor een groot publiek. We hadden iets van 400.000 kijkers. Dat is natuurlijk heel veel, maar andere programma’s scoren op dat tijdstip iets van een miljoen.“
Die ochtend dat de kijkcijfers binnenkwamen is Van Erp nog niet vergeten. “Toen ik dat zag dacht ik: dit is niet goed. Een dag nadat iets uitgezonden is krijg je altijd curves opgestuurd van hoeveel mensen er aan het begin keken en aan het einde. Dat was eigenlijk een rechte lijn.”
Het was dus niet zo dat mensen afhaakten. “Ze hadden alleen geen aanvangstbelangstelling. Na die eerste uitzending wilde ik al direct praten met de netmanager om te kijken wat er aan te doen valt. Het heeft geen zin om het dan voort te zetten, want het programma was bedoeld voor een groot publiek.”
Waarom moest hij eigenlijk een miljoen kijkers scoren? “Ik kreeg niet die opdracht, maar ik wilde dat zelf graag. Ik dacht: het is heel leuk voor een groot publiek.”
Hij weet niet waarom de mensen niet keken. “Het is niet bekend of het programma wel op het goede tijdstip zat of dat het te moeilijk of te ingewikkeld gemonteerd was. Dat zijn maar meningen.”
Volgende week vrijdag, 2 juni, wordt de achtdelige serie hervat om 21.05 uur op NPO 2.
Foto: NTR