De kijkcijfers van vrijdag 2 december 2016 (SKO)
De battle-ronde van The Voice of Holland 7 is vrijdagavond met ruim 2,7 miljoen kijkers van start gegaan op RTL 4, goed voor maar liefst 40 procent marktaandeel. Daarmee is het de meest bekeken battle-aflevering sinds de battle-ronde van The Voice of Holland 4 in 2013. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Voice of Holland doet het dit jaar een stuk beter dan het vijfde en het zesde seizoen. Toen zaten de kijkcijfers van de John de Mol-talentenjacht een klein beetje in een dip.
Er is vrijdagavond overigens geen nieuw seizoensrecord behaald: de derde aflevering van het huidige seizoen staat nog steeds aan kop met ruim 2,9 miljoen kijkers (42 procent). Die auditie-aflevering is de meest bekeken aflevering sinds de auditieronde van het vierde seizoen.
NPO 1 blijft met een nieuwe aflevering van DWDD University goed overeind tegenover The Voice. Daar keken ruim 1,3 miljoen mensen (19 procent) naar. Aansluitend begon het nieuwe Van A Naar B met een teleurstellende 694.000 kijkers (11 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Twee Voor Twaalf met 762.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Nieuwsuur met 600.000 kijkers (10 procent) op NPO 2. Witteman Ontdekt, waarin Paul Witteman op yoga ging, trok daartussenin slechts 284.000 kijkers (4 procent).
SBS 6 scoorde met de combinatie Roy Donders en Oh Obesitas respectievelijk 439.000 kijkers (6 procent) en 390.000 kijkers (6 procent).
NPO 3 scoorde 152.000 kijkers (2 procent) met Padoem Patsss, RTL 5 deed 62.000 kijkers (1 procent) met Ibiza 24/7 en RTL 7 trok 432.000 kijkers (6 procent) met Voetbal Inside.
RTL 8, Net5 en Veronica scoorden tussen de 152.000 en 244.000 kijkers met buitenlandse series en films.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), GTST (1,7 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Gesprek met premier (943.000), RTL Boulevard (842.000), Editie NL (783.000) en Met Het Mes Op Tafel (568.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,5 miljoen), Hart van Nederland (880.000), Shownieuws (705.000), Pauw (628.000) en Eredivisie op vrijdag (534.000) het meest in trek.
RTL 4 marktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: BNN-VARA