De kijkcijfers van donderdag 22 december 2016 (SKO)
Boer Zoekt Vrouw-ster Bertie Steur won het zestiende seizoen van Expeditie Robinson donderdagavond voor het oog van bijna 1,575 miljoen kijkers (23 procent) op RTL 5. Daarmee is het de meest bekeken aflevering van het realityprogramma ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Expeditie Robinson verbetert nét het record uit 2004. In dat jaar trok de finale van het programma, dat toen voor het laatst werd uitgezonden door concurrent Net5, 1,566 miljoen kijkers.
In 2005 en 2006 was Expeditie Robinson te zien bij tv-zender Talpa/Tien en keken er veel minder mensen. Sinds 2007 is de show te zien op RTL 5. De afgelopen drie jaar trok de finale-uitzending steeds ruim 1,2 miljoen kijkers.
Na de Robinson-finale wist het ongeinprogramma Foute Vrienden nog een publiek van 576.000 kijkers (10 procent) te vermaken.
Het meest bekeken alternatief voor Robinson was De Slimste Mens met 1,3 miljoen kijkers (19 procent) op NPO 2. Het aansluitend uitgezonden 100 Jaar Toon was met 874.000 kijkers (13 procent) het derde meest bekeken programma op prime time. Nieuwsuur trok vervolgens 792.000 kijkers (14 procent).
RTL 4 was de derde zender op prime time: de herhaling van Chantal Blijft Slapen kwam uit op 820.000 kijkers (12 procent), waarna Beste Kijkers 707.000 kijkers (11 procent) deed.
De dramaserie Petticoat dook op NPO 1 onder de miljoengrens. Er keken 792.000 kijkers (11 procent). Aansluitend scoorden Onzichtbaar Nederland en Het Boerenleven, die van uitzendplek gewisseld zijn, 606.000 kijkers (9 procent) en 596.000 kijkers (11 procent).
De andere meest bekeken zender op prime time was RTL 7, die met het WK Darts 442.000 kijkers (8 procent) scoorde. RTL 8, Net5, SBS 6, Veronica en NPO 3 (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 366.000 en 265.000 kijkers met buitenlandse films en series, op NPO 3 na, dat De Rekenkamer uitzond.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (995.000), RTL Boulevard (892.000), Editie NL (715.000), Dokters vs Internet (666.000) en Binnenstebuiten (516.000) waren de vooravondtoppers. Irene en Rudolph vieren kerst bleef steken op 203.000 kijkers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (977.000), Shownieuws (906.000), 5 jaar later (770.000), Het Boerenleven (596.000) en het late Journaal (541.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 16 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 11 procent. RTL 5 is de nummer vier met ruim 10 procent. Het is de derde keer dit jaar dat RTL 5 de tien-procent-grens verbreekt.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Michel Schnater/KRO-NCRV