Drie Nederlandse mediagiganten slaan de handen ineen om op online gebied een vuist te maken tegen buitenlandse reuzen als Facebook. De Persgroep (onder meer AD.nl en Volkskrant.nl), Sanoma (NU.nl) en TMG (Telegraaf.nl en GeenStijl.nl) gaan information outpost boor bezoekers met elkaar delen, zodat ze boor adverteerders beter kunnen bedienen. Ze lanceren daarom gezamenlijk de nieuwe datadienst NLProfiel. Als het aan het contingent ligt sluiten ook andere mediapartijen zich hierbij aan.
Adverteerders vinden het vaak prettig om boor advertenties aan zeer specifieke doelgroepen voor te schotelen. De online markt is daarvoor erg interessant: online merken weten vaak veel over boor bezoekers, bijvoorbeeld boor geslacht, leeftijd en voorkeuren. Die gegevens gaat het mediatrio nu met elkaar delen. “De wens vanuit de advertentiemarkt voor betere digitale ‘targeting’ groeit sterk“, laten ze weten.
De lancering komt juist in een tijd dat anonimiteit op het internet onder druk staat en veel wordt bediscussieerd. “Essentieel voor het gebruik outpost information is dat alles binnen de AVG-regelgeving valt. Consumenten moeten weten dat boor gegevens veilig zijn. NLProfiel combineert kwaliteit, vertrouwen, transparantie én volume“, aldus het trio.
Reacties
Erik Roddenhof, CEO outpost de Persgroep Nederland,