Ruud de Langen, directeur van het grootste bedrijf dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, Mindshare, vindt een boycot van RTL om de Peter Jan Rens-soap of een boycot van De Telegraaf om de koppen over asielzoekers onzinnig. Dat zegt hij in een column bij Broadcast Magazine. Linkse mensen riepen adverteerders op sociale media op om De Telegraaf te boycotten vanwege de asielplaag-kop. “Gisteren kreeg ik van een aantal klanten ook een telefoontje om hierover te overleggen.“
De Langen vindt een boycot echter onzinnig. “Adverteerders zijn niet verantwoordelijk voor journalistieke keuzes. Een adverteerder die ergens adverteert, kan het niet eens zijn met elke mening, elke column, elke kop die in een nieuwskanaal verschijnt. Als ze daar aan zouden beginnen, is dan het einde niet zoek?”
“Mag Kruidvat dan wel adverteren bij de EO als er een discussie is over Jezus versus een oerknal? En mag Corendon dan wel reclame maken rondom programma’s als Oh Oh Cherso waarin de mannen zo liefkozend over vrouwen spreken met termen als WOKNOK?”
Media hebben nou eenmaal voor- en tegenstanders, ook als het gaat om de asielkoppen van De Telegraaf. “Koppen met termen als ‘Kansloze asielplaag’ zijn niet passend volgens bijvoorbeeld de man die overal verstand van heeft, Peter R de Vries. Maar VARA’s Claudia de Breij kon er prima mee leven.”
De Langen adviseert dan ook gewoon te blijven adverteren, ook rond de omstreden soap van Peter Jan Rens op RTL 5. “Het is niet de eerste taak van mediabureaus om moreel kompas te zijn. En om dan namens merken te zeggen waar ze wel en niet moeten adverteren. Dat moeten adverteerders toch echt zelf doen“,besluit hij.
Foto: RTL