De kijkcijfers van maandag 24 september 2018 (SKO)
Wat Margriet van der Linden een hele zomer niet is gelukt, presteert Matthijs van Nieuwkerk direct met zijn seizoensopener: een marktaandeel van minstens 20 procent marktaandeel scoren in de vooravond van NPO 1. Dat is de opdracht die NPO’s tv-baas Frans Klein meegaf aan DWDD-vervanger M, maar die niet werd vervuld. De Wereld Draait Door krijgt het met gemak voor elkaar: er keken maandag 1,2 miljoen mensen (25 procent) naar de seizoensopener. En de kijker heeft altijd gelijk.
Van Nieuwkerk zat als vertrouwd weer aan zijn DWDD-tafel, waar hij het seizoen opende met zijn nieuwe tafeldame Ria Bremer. “Hè, ik merk nu pas hoe ik DWDD heb gemist“, twitterde NTR-baas Paul Römer tijdens de uitzending.
DWDD was de grote winnaar in zijn tijdslot. De meest bekeken alternatieven waren Half Acht Nieuws met 1 miljoen kijkers (21 procent) op RTL 4 en RTL Boulevard met 766.000 kijkers (18 procent) op RTL 4.
NPO 1 was eveneens de grote winnaar op prime time. Radar scoorde 1,4 miljoen kijkers (21 procent) en Spoorloos had er aansluitend 1,5 miljoen (24 procent).
Het zilver is voor SBS 6. Die zender trok met Mr. Frank Visser Doet Uitspraak, de aflevering die werd aangekondigd als ‘de pittigste ooit’, 914.000 kijkers (14 procent). Aansluitend zette Golden Boys een voor die zender prima 565.000 kijkers (10 procent) neer.
Veronica pakte brons met de voetbaltalkshow Veronica Inside, goed voor 796.000 kijkers (13 procent).
Verder keken de meeste mensen naar RTL 4. Helemaal Het Einde noteerde 556.000 kijkers (9 procent) en Het Italiaanse Dorp: Ollolai had er 565.000 (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Miss Peregrines Home For Peculiar Children: 423.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model: 400.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met 2 Guns: 267.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Zembla: 266.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Groundhog Day: 194.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Snobs en Sloebers: 165.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), GTST (1 miljoen), EenVandaag (921.000), Zesuurjournaal (919.000), RTL Boulevard (766.000), Editie NL (577.000) en Per Seconde Wijzer (439.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 403.000 kijkers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (852.000), Pauw (824.000), Een klas vol ouders (666.000), Nieuwsuur (628.000), RTL Late Night met Twan Huys (409.000) en Shownieuws (409.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.